تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 16 شهریور 1400
نقش کلسترول در شدت بیماری اسکیزوفرنی

  نقش کلسترول در شدت بیماری اسکیزوفرنی

کاهش سطح کلسترول خون ممکن است افراد مبتلا به اسکیزوفرنی را در معرض خطر بیشتری برای انجام رفتارهای خشونت آمیز، از جمله خودآزاری و خودکشی قرار دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان و به نقل از نوروساینس نیوز، کلسترول پایین با کاهش خطر حملات قلبی و سکته مغزی همراه است. اما، تحقیقات جدید در دانشگاه برونل نشان می دهد که افراد مبتلا به اسکیزوفرنی را در معرض خطر بالاتری از خودزنی، خودکشی و خشونت قرار می دهد به طوریکه کاهش سطح کلسترول باعث می شود سلول های مغزی نسبت به سروتونین حساسیت کمتری داشته و علائم افسردگی و پرخاشگری را افزایش دهد. بنابراین، به نظر می رسد پزشکان برای اندازه گیری خطر و درمان افراد مبتلا به سایکوز بتوانند سطح کلسترول بیمار را مد نظر قرار دهند.
اخیرا مطالعه ای بر روی بزرگسالان با تشخیص قطعی اسکیزوفرنی، اختلال اسکیزوافکتیو یا روان پریشی انجام شد و میزان پرخاشگری کلامی و پرخاشگری فیزیکی بیماران نسبت به اشیاء، افراد دیگر و خود فرد ارزیابی شد. در حدود 70 درصد از نمونه ها بین سطوح پایین کلسترول و خشونت ارتباط معنی داری وجود داشت و حدود نیمی از آنها رفتار خودکشی نشان دادند. متخصصان مغز و اعصاب معتقدند که کلسترول پایین ممکن است، حساسیت سلول های مغزی را نسبت به سروتونین "هورمون شادی" کاهش دهد و از این طریق باعث افسردگی، تکانشگری و پرخاشگری شود.
رابطه ی بین سطح لیپیدها و میزان بروز خشونت در مردان و زنان شباهت زیادی به هم داشت؛ در در حالی است که در مردان قوی تر بود و ممکن است به دلیل کمتر بودن جمعیت زنان شرکت داده شده در مطالعه باشد. به همین جهت، هنوز تحقیقات بیشتری مورد نیاز است و انجام مطالعات بر روی افراد مبتلا به اسکیزوفرنی و افرادی که سابقه خشونت، آسیب به خود و رفتار خودکشی دارند، ضرورت دارد.
از این رو اگر بیمار کلسترول پایینی داشته باشد، ممکن است اثرات خود را را به شکل خشونت علیه دیگران یا خودآزاری و خودکشی بروز دهد و ادامه‌ی درمان با داروهای ضد روان پریشی و یا ضد افسردگی باید مورد بررسی قرار گیرد.
اسکیزوفرنی از انواع اختلالات خلق است که در آن بیمار بسته به شرایط بیماری، اپیزود های جنون و افسردگی را تجربه می کند.
پایان مطلب/
لینک منبع:
https://neurosciencenews.com/cholesterol-violencce-schizophrenia-19215/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه