تاریخ انتشار: یکشنبه 28 شهریور 1400
کشف اهداف درمانی جدید در واکسن سرطان

واکسیناسیون علیه برخی پروتئین های سرطانی می تواند پاسخ کلی سلول های T را افزایش داده و به کوچک شدن تومورها در موش کمک کند.

به گزارش بنیان به نقل از Science Daily، در دهه گذشته، دانشمندان در حال بررسی واکسیناسیون به عنوان راهی برای مبارزه با سرطان هستند. این واکسن های آزمایشی سرطان برای تحریک سیستم ایمنی بدن برای تخریب تومور، با تزریق قطعاتی از پروتئین های سرطانی موجود در تومور طراحی شده اند.

تاکنون هیچ یک از این واکسن ها توسط FDA تایید نشده است، اما برخی از آن ها در کارآزمایی های بالینی درمان ملانوما و برخی از انواع سرطان ریه امیدوار کننده بوده اند. در یک مطالعه جدید که توسط دانشمندان انستیتو تکنولوژی ماساچوست انجام شده است، محققان دریافتند که واکسیناسیون علیه برخی پروتئین های سرطانی می تواند پاسخ کلی سلول T را افزایش داده و به کوچک شدن تومورها در موش کمک کند. نتایج این مطالعه ممکن است به محققان کمک کند که چه پروتئین هایی را در واکسن های سرطان استفاده کنند.

این تیم تحقیقاتی دریافتند که واکسیناسیون علیه پروتئین هایی که شناسایی کرده اند می تواند به بیدار شدن دوباره سلول های خفته T که این پروتئین ها را هدف قرار می دهند، کمک کند و پاسخ کلی سیستم ایمنی را تقویت کند. به گفته محققان این مطالعه بر اهمیت بررسی جزئیات پاسخ های ایمنی در برابر سرطان، تاکید می کند.

هنگامی که سلول ها شروع به سرطانی شدن می کنند، پروتئین های جهش یافته ای تولید می کنند که در سلول های سالم دیده نمی شود. این پروتئین های سرطانی که نئوآنتی ژن نیز نامیده می شوند ، به سیستم ایمنی بدن هشدار می دهند که مشکلی پیش آمده است و سلول های T که این نئوآنتی ژن ها را تشخیص می دهند شروع به تخریب سلول های سرطانی می کنند.

در نهایت، این سلول های T پدیده ای را تجربه می کنند که به آن "خستگی سلول T" گفته می شود. این پدیده زمانی اتفاق می افتد که تومور یک محیط سرکوب کننده سیستم ایمنی ایجاد می کند که سلول های T را از کار می اندازد و اجازه می دهد تومور بدون کنترل رشد کند.

دانشمندان امیدوارند واکسن های سرطانی به جوان سازی سلول های T کمک کرده و به آن ها در حمله به تومورها کمک کنند. این روش های درمانی در زیرگروهی از بیماران به طرز شگفت انگیزی کار می کند ، اما اکثر بیماران هنوز به خوبی به آن جواب نمی دهند. مطالعات قبلی نشان داده بود که از صدها نئوآنتی ژن موجود در اکثر تومورها، فقط تعداد کمی از آن ها پاسخ سلول T را ایجاد می کنند.

در این مطالعه، محققان دریافتند که بیشترین موفقیت را هنگام واکسیناسیون با نئوآنتی ژن هایی که به طور ضعیفی به سلول های ایمنی متصل می شوند و مسئول ارائه آنتی ژن به سلول های T هستند ، داشته اند. هنگامی که محققان از یکی از نئوآنتی ژن ها برای واکسیناسیون موش های مبتلا به تومور ریه استفاده کردند ، متوجه شدند که تومورها به طور متوسط ​​27 درصد کوچک شده اند. به گفته محققان، پس از درمان با این روش، سلول های T بیشتر تکثیر می شوند ، تومورها را بهتر هدف قرار می دهند و کاهش کلی تومور ریه در مدل موشی مشاهده می شود. نتایج این مطالعه در سپتامبر 2021 در مجله Cell منتشر شده است.

محققان امیدوارند در مطالعات آینده این استراتژی واکسیناسیون را با داروهای مهارکننده نقاط بازرسی ترکیب کنند، که می تواند ترمز سلول های T خسته شده را برداشته و آنها را برای حمله به تومورها تحریک کند.