تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 30 شهریور 1400
چگونه تبدیل سلول های گلیال به نورون ها می تواند در درمان گلیوبلاستوما کمک کند؟

  چگونه تبدیل سلول های گلیال به نورون ها می تواند در درمان گلیوبلاستوما کمک کند؟

با تلاش محققان راهکاری برای درمان گلیوبلاستوما، نوعی تومور مغزی پیشرونده از طریق بازبرنامه ریزی سلول های گلیال به سلول های نورون ارائه شد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان، گلیوبلاستوما از انواع پیشرفته‌ و به شدت تهاجمی تومور مغزی بزرگسالان است که به علت تقسیم کنترل نشده‌ی سلول های گلیال و به دنبال آن تغذیه کردن سلول های عصبی و فراهم آوردن بستر مناسب برای حمایت بافت مغز ایجاد می شود. بر خلاف سلول های عصبی که قابلیت تقسیم ندارند؛ سلول های گلیال تقسیم پذیر هستند و احتمال سرطانی شدن آن ها محتمل تر است. به همین جهت، یافتن درمان های جدید می تواند کیفیت زندگی و شانس بقا را در مبتلایان کاهش دهد. در حال حاضر، درمان های موجود بر مهار رشد تومور یا از بین بردن سلول های سرطانی تمرکز دارند. البته مقاومت به درمان و تنوع تومور درمان را دشوار کرده است.
در این راستا، محققان دانشگاه پنسیلوانیا با همکاری محققان چینی موفق به ارائه‌ی راهکاری جدید بر مبنای برنامه ریزی مجدد سلول ها برای تبدیل سلول های گلیال تکثیر شونده به سلول های گلیال غیرقابل تکثیر شدند.

این سلول ها به گونه‌ای مورد دستکاری ژنتیک قرار گرفته‌اند که فاکتور های رونویسی از جمله فاکتور تمایزی نوروژنین 1 و نوروژنین 2 را بیان می کنند که تمایز سلول های عصبی را مورد هدف قرار می دهند. بنابراین، سلول های گلیوما که مجدد برنامه ریزی شده‌اند شباهت بیشتری به نورون‌ها پیدا و فاکتور های اختصاصی عصبی مشخصی را تولید می کنند. از این رو احتمال تقسیم آن ها کاهش چشمگیری می یابد. این یافته ها با تأثیر بر کاهش تکثیر سلول های گلیوبلاستوما چشم انداز های جدیدی را برای مقابله با سلول های سرطانی مغز ایجاد کرده است. نتایج حاصل از این مطالعه 17 ام سپتامبر2021 منتشر شده است.
پایان مطلب/
لینک منبع:
https://neurosciencenews.com/glioma-glioblastoma-cancer-19331/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه