تاریخ انتشار: پنجشنبه 01 مهر 1400
پلاکت ها عامل اصلی آسیب عروق خونی در کووید-19 هستند

  پلاکت ها عامل اصلی آسیب عروق خونی در کووید-19 هستند

محققان دریافتند تقابل غیرطبیعی بین پلاکت های خون و سلول های پوشاننده عروق یکی از عوامل آسیب های کشنده اعضای بدن در بیماران مبتلا به کووید-19 شدید است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از ScienceDaily، اخیرا مطالعه ای توسط محققان دانشکده پزشکی NYU Grossman انجام شده است، که سیگنال های پروتئینی منتشر شده توسط پلاکت ها و قطعات سلولی که در لخته شدن خون، ایجاد التهاب و آسیب به عروق در هنگام مواجهه با ویروس کووید-19 نقش دارند، را آشکار کرده است.

این پژوهش که در 8 سپتامبر 2021 به صورت آنلاین در مجله Science Advances منتشر شده است، دو ژن مرتبط S1000A8 و S1000A9  را شناسایی کرده است که در پلاکت های بیماران مبتلا به کووید - 19 افزایش می یابند و باعث می شوند پروتئین های MRP8 و MRP14  به میزان بیشتری ساخته شوند. این دو پروتئین، به صورت یک زوج عمل می کنند و به مقدار زیاد در سلول های ایمنی وجود دارند. در این مطالعه سطوح بالاتر این پروتئین ها با سطوح بالاتر انعقاد و التهاب داخل عروقی، بیماری شدیدتر و بستری طولانی مدت در بیمارستان مرتبط بود. 

در حمایت از این نظریه که پلاکت ها عامل اصلی آسیب عروق خونی در کووید-19 هستند، این تیم تحقیقاتی همچنین شواهدی را ارائه کردند که نشان می دهد داروهای تایید شده که از طریق مهارP2Y12  (نوعی پروتئین سطحی پلاکت (مانع فعال شدن پلاکت ها می شوند (از قبیل کلوپیدوگرل یا تیکاگرلور)، التهاب عروقی مرتبط با کووید-19 را کاهش می دهند. این مطالعه همچنین نشان داد که پلاکت هایی که در مواجهه با ویروس کووید-19 قرار می گیرند، سلول های پوشاننده عروق خونی (سلول های اندوتلیال) را عمدتا از طریق پروتئینی به نام P-selectin تغییر می دهند، که پلاکت ها را چسبنده تر کرده و احتمال تشکیل لخته را بیشتر می کند.

 بنا به اظهارات محققان، این یافته ها نقش جدیدی را برای پلاکت ها در آسیب عروقی مرتبط با کووید-19 نشان می دهد و ممکن است تا حد زیادی توضیح دهد که چه چیزی ویروس کووید-19 را بسیار کشنده تر از خویشاوندان آن که باعث یک سرماخوردگی ساده می شوند، می کند.

پایان مطلب/

لینک منبع:

https://www.science.org/doi/10.1126/sciadv.abh2434

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه