تاریخ انتشار: پنجشنبه 08 مهر 1400
تولید نوع جدیدی از واکسن بدون نیاز به تزریق

  تولید نوع جدیدی از واکسن بدون نیاز به تزریق

دانشمندان یک قطعه واکسن با چاپ سه بعدی تولید کرده اند که نسبت به واکسن های معمولی محافظت بیشتری ایجاد می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Science Daily، دانشمندان دانشگاهStanford  و دانشگاه North Carolina at Chapel Hill یک قطعه واکسن با چاپ سه بعدی (3D-printed vaccine patch) تولید کرده اند که نسبت به واکسن های معمولی محافظت بیشتری ایجاد می کند.

در این روش، قطعه واکسن، که پر از سلول های ایمنی است به طور مستقیم بر روی پوست متصل می شود. این واکسن دارای سوزن های میکرونی با چاپ 3 بعدی (3D-printed microneedles) است که بر روی یک تکه پلیمری قرار گرفته اند. بر اساس مطالعه ای که بر روی حیوانات انجام شده است و توسط تیم دانشمندان در سپتامبر 2021 در مجله PNAS منتشر شده است، پاسخ ایمنی حاصل از این نوع واکسن، 10 برابر بیشتر از واکسن تزریقی به بازو است.

نتایج مطالعه نشان می دهد که این قطعه واکسن، باعث ایجاد پاسخ قابل توجه سلول های T و آنتی بادی های اختصاصی آنتی ژن می شود که 50 برابر بیشتر از تزریق زیر جلدی است. این افزایش پاسخ ایمنی می تواند منجر به کاهش دوز شود، به طوری که با استفاده از یک قطعه واکسن با سوزن های میکرونی می توان از دوز کمتری برای ایجاد پاسخ ایمنی مشابه با واکسن های تزریقی معمول، استفاده کرد.

قطعه های دارای سوزن های میکرونی، سال ها است که مورد مطالعه هستند، اما مطالعه این تیم تحقیقاتی بر برخی از چالش های گذشته غلبه کرده است: از طریق چاپ سه بعدی، سوزن های میکرونی را می توان به راحتی سفارشی کرد تا قطعات واکسنی مختلف برای واکسن های آنفولانزا، سرخک، هپاتیت یا COVID-19 تولید شوند.

پاندمی کووید-19 اهمیت واکسیناسیون به موقع را به خوبی یادآوری می کند. اگرچه فرایند واکسیناسیون، ساده به نظر می رسد، اما مسائلی وجود دارد که می تواند مانع واکسیناسیون دسته جمعی شود (از جمله، حفظ زنجیره سرد واکسن ها تا نیاز به متخصصان آموزش دیده برای تزریق واکسن).

در همین حال، قطعات واکسن، که حاوی سوزن های میکرونی پوشیده شده با واکسن هستند که در پوست حل می شوند، می توانند بدون ملاحظات خاصی به هر نقطه از جهان ارسال شوند. همچنین خود افراد می توانند این واکسن ها را استفاده کنند. سهولت استفاده از قطعه واکسن ممکن است منجر به افزایش نرخ واکسیناسیون شود.

پایان مطلب/

لینک منبع:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34551974/

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه