تاریخ انتشار: یکشنبه 18 مهر 1400
اولین و تنها داروی خوراکی برای درمان سرطان ریه تاییدیه سازمان غذا و دارو آمریکا را کسب کرد.

  اولین و تنها داروی خوراکی برای درمان سرطان ریه تاییدیه سازمان غذا و دارو آمریکا را کسب کرد.

داروی Mobocertinib برای درمان نوع خاصی از سرطان مقاوم به درمان ریه به نام سرطان ریه سلول غیر کوچک (NSCLC) تاییدیه سازمان غذا و دارو آمریکا را کسب کرده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان، سرطان ریه شایع‌ترین سرطان تشخیص داده شده در جهان است که سالانه بیش از 2 میلیون مبتلا جدید دارد. این بیماری علت اصلی مرگ و میرهای ناشی از سرطان در سراسر جهان است. بسته به شدت سرطان، رژیم‌های درمانی مختلفی وجود دارد که شامل جراحی، شیمی درمانی و پرتودرمانی است. متأسفانه، در برخی از بیماران پیشرفت بیماری در طول یا بعد از این درمان ها ادامه می یابد. شایع‌ترین فرم سرطان ریه مدل سلول غیر کوچک (NSCLC) است که حدود 85 درصد از موارد سرطان ریه را شامل می‌شود. به دلیل بروز و میزان بالای مرگ و میر، مدل سرطان ریه NSCLC بسیار مورد مطالعه قرار گرفته و بسیاری از تغییرات ژنتیکی که منجر به این نوع سرطان می‌شود مشخص شده‌اند. در میان این تغییرات ژنتیکی، جهش در ژنی به نام گیرنده فاکتور رشد اپیدرمی (EGFR) در NSCLCs بسیار رایج است. مطالعات بسیاری با هدف قرار دادن این جهش به دنبال پیدا کردن راه درمان یا جلوگیری ازگسترش NSCLC بوده اند، با این حال، تا کنون رویکرد درمانی موثری برای این جهش معرفی نشده است.

اخیرا محققان در مطالعات پیش بالینی و بالینی دریافتند که داوری mobocertinib با جلوگیری از جهش در ژن EGFR می‌تواند در کاهش سرعت گسترش سرطان و پیشرفت بیماری موثر باشد. بیمارانی که تحت درمان با این دارو قرار گرفته‌اند، نسبت به بیمارانی که داروهای مختلف دیگری را دریافت کردند، قابلیت زنده ماندن بهتری را نشان دادند. تأیید این دارو می‌تواند نقطه عطف مهمی برای بیماران مبتلا به NSCLC بوده و نیاز مهمی را در ارائه درمان برای این سرطان سخت برطرف کند.

پایان مطلب/

لینک منبع: https://www.fda.gov/drugs/resources-information-approved-drugs/fda-grants-accelerated-approval-mobocertinib-metastatic-non-small-cell-lung-cancer-egfr-exon-20

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه