تاریخ انتشار: شنبه 17 مهر 1400
سلول های بنیادی و نقش آنها در رد پیوند ریه

  سلول های بنیادی و نقش آنها در رد پیوند ریه

وجود سلول های بنیادی مزانشیمی اهداکننده ریه در فرد گیرنده آن می تواند عامل رد پیوند و شکل گیری بافت فیبروز در ریه بیمار شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان، به نقل از سایت دانشگاه میشیگان پیوند ریه به معنی تفاوت بین مرگ و زندگی برای افرادی است که بیماری هایی مانند فیبروز ریوی، بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) و حتی موارد شدید COVID-19 دارند. با این حال، گیرندگان ریه باید روزانه داروهای را برای جلوگیری از آسیب ناشی از سیستم ایمنی خود، جهت ممانعت از رد پیوند دریافت کنند.

مطالعه ی جدید در دانشگاه میشیگان صورت پذیرفته که سلول هایی با نقش مهم در ایجاد زخم یا فیبروز و رد مزمن پس از پیوند ریه ایفا می کنند را شناسایی کرده است. تقریباً 15 سال پیش، Vibha Lama، پروفسور بخش بیماری های ریوی و مراقبت های ویژه، در بررسی هایی وجود سلول های شبه سلول های بنیادی موسوم به سلول های استرومایی مزانشیمی فرد اهداکننده ریه را در مایع ریه گیرندگان پیوند مشاهده کرد. از طرفی مشخص گردید که حتی ده سال پس از پیوند، این سلول ها در ریه وجود داشته و متعلق به اهدا کننده بوده است. برای پی بردن به این موضوع، یک مدل موش برای بازسازی آنچه در گیرنده پیوند ریه اتفاق می افتد ایجاد شد. با استفاده از این مدل، آنها از فاکتور رونویسی که به عنوان FOXF1 شناخته می شود، به عنوان یک راهنما برای رسیدن به محل اصلی سلول ها استفاده کردند. از طرفی مشخص شد که این سلول ها مخزنی از سلول های بنیادی را در داخل بخش های عروقی و ریوی در عمق ریه تشکیل می دهند. این بخش ها حاوی راه هوایی، شریان ها، بافت همبند و سایر ساختارها هستند و بخشی از ریه است که آن را به محیط خارجی متصل می کند.

در مطالعه جدید نشان داده شده که این سلول های بنیادی خاص در حال تعامل با سلول های اپیتلیال پیرامونی در niche راه هوایی هستند. سلول های اپیتلیال از مسیر هوایی محافظت کرده و پروتئینی تولید می کنند که به Sonic hedgehog معروف است. از طریق این پروتئین، سلول های اپیتلیال به سلول های مزانشیمی شبیه به سلول های بنیادی، که داربست ریه ها را تشکیل می دهند، سیگنال می دهند تا FOXF1 ، که یک سرکوب کننده بوده و سلول های بنیادی را در کنترل نگه می دارد، بسازد. در این مطالعه مشخص گردید که انواع مختلفی از سلول های مزانشیمی در ریه وجود دارد. از طرفی FOXF1 فقط در این سلول های خاص شبیه سلول های بنیادی حفظ می شود.

در مورد رد پیوند ریه، نیز مشخص شد که سلول های ایمنی فرد گیرنده پیوند به سلول های اپیتلیال حمله می کنند و تعادل بین آنها و سلول های مزانشیمی را مختل می کند. از طرفی، به دلیل آسیب ناشی از رد پیوند، سلول های اپیتلیال آسیب می بینند، و پروتئین Sonic hedgehog کاهش می یابد و این باعث می شود که سیگنال دهی به سلول های مزانشیمی قطع شود. به همین دلیل، این سلول ها شروع به تقسیم می کنند و کلاژن بیشتری را در خود ایجاد می کنند، که منجر به ایجاد اسکار فیبروتیک می شود. این کار زمینه را برای تحقیقات بیشتر در مورد تعامل این سلول ها با سلول های اپیتلیال و سایر سلول ها در مجاورت آنها فراهم می کند تا آنچه در طول رد پیوند اتفاق می افتد را مشخص کند. علاوه بر این، کشف این سلول ها در درک سایر بیماری های مجاری تنفسی مانند آسم و COPD نیز مهم است.

نتایج این مطالعه اخیرا در ژورنال Clinical Investigation منتشر شده است.

پایان مطلب/

لینک منبع:

 https://labblog.uofmhealth.org/lab-report/stem-cells-and-their-role-lung-transplant-rejection

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه