تاریخ انتشار: چهارشنبه 21 مهر 1400
کشف هدف دارویی جدید برای سرطان خون

محققان یک هدف دارویی جدید که می تواند در درمان نوعی سرطان خون به نام سندرم میلودیسپلاستیک مورد استفاده قرار بگیرد را شناسایی کردند.

به گزارش بنیان به نقل از Science Daily، محققان دانشکده پزشکی Mount Sinai و دانشگاه کالیفرنیا (UC San Diego) برای اولین بار نشان دادند که چگونه جهش هایی که بر فرایند سلولی موسوم به ویرایش RNA یا RNA splicing اثر می گذارند، سلول ها را تغییر داده و باعث ایجاد سندرم میلودیسپلاستیک و سایر بدخیمی های خونی و تومورهای توپر می شوند. سندرم میلودیسپلاستیک یا MDS نوعی سرطان خون نادر است که پیش آگهی نامطلوبی داشه و هیچ درمان موثری ندارد. جهش های مورد بررسی در این مطالعه، در سرطان های دیگر نیز یافت می شود، که کاربردهای احتمالی این یافته ها را گسترش می دهد.

جهش در عوامل ویرایش RNA، جهش های غالب در MDS هستند اما عوامل پایین دست که محرک ایجاد بیماری هستند همچنان ناشخته اند. فاکتورهای U2AF1 و SRSF2 دو مورد از عوامل ویرایش RNA هستند که ممکن است در MDS دچار جهش شوند. در این مطالعه، محققان به بررسی اهداف مستقیم اختلال در ویراش RNA ناشی از جهش در این دو فاکتور پرداختند. برای این منظور از روش های RNA-Seq و eCLIP بر روی سلول های پروژنیتور یا سلول های بنیادی هماتوپویتیک مشتق شده از مدل های iPSC (سلول های بنیادی پرتوان القایی) استفاده کردند.

تحقیقات آن ها نشان داد که این جهش ها منجر به تولید یک نسخه جایگزین (alternative version) از پروتئین ایجاد شده توسط ژن GNAS  می شود که ایزوفرم طویل آن است (GNAS-L). ژنتیک جمعیت MDS ، تجزیه و تحلیل عملکردی و بیوشیمیایی نشان می دهد که GNAS-L محرک ایجاد MDS است و یک فرم طولانی و بسیار فعال از زیر واحد آلفا پروتئین G تحریکی (Gas-L) را کد می کند که سیگنالینگ ERK/MAPK را فعال می کند. بنابراین سلول های MDS که دارای این نوع جهش ها هستند سیگنالینگ ERK را فعال کرده اند و در نتیجه به مهار کننده های MEK حساس هستند. محققان در حال طراحی یک کارآزمایی بالینی برای آزمایش این داروها هستند که به عنوان مهارکننده های MEK شناخته می شوند.

"بنا به اظهارات دکترEirini Papapetrou  نویسنده ارشد این پژوهش و دانشیار علوم سرطان شناسی در انستیتو کنسر Tisch: "این اولین مطالعه ای است که نشان می دهد پروتئین تغییر یافته ایجاد شده توسط GNAS در سلول های دارای این جهش ها در MDS افزایش می یابد و این مسئله باعث فعال شدن فرایندهایی می شود که سلول های سرطانی را در برابر مهار کننده های MEK آسیب پذیر می کند. این کشف که ما می توانیم از مهار کننده های MEK در این سرطان استفاده کنیم نیز برای اولین بار گزارش شده است."

نتایج این مطالعه در 7 اکتبر 2021 در مجله Cancer Discovery منتشر شده است.

لینک منبع: