تاریخ انتشار: چهارشنبه 28 مهر 1400
اثر سلول های T خاطره مشتق از بافت در اختلال پیوند سلول های بنیادی

  اثر سلول های T خاطره مشتق از بافت در اختلال پیوند سلول های بنیادی

مطالعات جدید نشان داده است که سلول های T مشتق از بافت، می توانند به سایر اعضای بدن بیمارانی که پیوند سلول های بنیادی انجام داده اند آسیب بزند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان، سالانه بیش از 40،000 پیوند سلول بنیادی خون ساز آلوژنیک در سراسر جهان انجام می شود، که بیشتر برای بیماران مبتلا به سرطان خون یا سایر بیماری های سیستم خونسازی می باشد. اغلب اوقات، واکنش به بافت پیوندی در بدن میزبان رخ می دهد. در این شرایط  واکنش بدن بیمار، شبیه یک بیماری التهابی است و همراه با اثر واکنش دفاعی ناخواسته سلول های اهدا کننده و سلول های T بدن میزبان ایجاد می شود.

دانشمندان CeMM، از دانشگاه علوم پزشکی وین نشان دادند که چگونه این سلول های T مشتق از بافت از طریق خون وارد اندام های دیگر مانند روده می شوند و در ایجاد التهاب آنها نقش دارند. پیوند سلول های بنیادی یک روش درمانی مهم و ضروری به ویژه برای بیماران مبتلا به سرطان خون است. در این فرایند، همه سلول های خونی بیمار مبتلا ابتدا در اثر شیمی درمانی و اشعه کشته می شوند و سپس با مغز استخوان سالم یا سلول های بنیادی خون اهداکننده جایگزین می شوند. حدود نیمی از بیماران پس از پیوند دچار بیماری های التهابی پوستی می شوند که پیامدهای جدی دارد.

رد پیوند به واسطه ی سلول های T نیز یکی از علل اصلی مرگ و میر پس از پیوند سلول های بنیادی خون ساز است. یافته های حاصل از این مطالعه نشان دادند که این سلول های T در پوست می توانند در جریان خون بیماران دریافت کننده پیوند سلول های بنیادی یافت شوند. مهاجرت سلول های T التهابی و بافتی از پوست به جریان خون، خطر انتقال التهاب پوست به سایر اندام ها به ویژه روده را ایجاد می کند. باتوجه به این موارد در این مطالعه سعی شد تا راهکار درمانی را برای این موضوع ارائه بدهند، غیرفعال سازی سلول های T به عنوان یک رویکرد ممکن برای درمان در دریافت کنندگان پیوند در نظر گرفته شد.

همچنین محققین در این بررسی با استفاده از نمونه های بیماران دریافت کننده ی پیوند، سلول های T اهدا کننده را در خون با استفاده از یک روش ردیابی خاص مورد ارزیابی قرار دادند و توانستند دقیقاً تشخیص دهند که کدام سلول T از اهدا کننده و کدام از بیمار است. بعد از اینکه همه سلول های خونی بیمار توسط شیمی درمانی کشته شد، می توان پی برد که سلول های T شناسایی شده فقط می توانند از بافت بیرون بیایند. همچنین با استفاده از نشانگرهای مختلف، می توان آنها را در پوست ردیابی کرد.

این مطالعه همچنین نشانه هایی برای جنبه تشخیصی مهم دیگر ارائه داد. در مورد بیماری های پوستی یا بافتی، تجزیه و تحلیل خون انجام گرفت و مشخص گردید که سلول های T مشتق شده از پوست می تواند به جای نمونه برداری وقت گیر و اغلب ناخوشایند از افراد آسیب دیده مورد ارزیابی قرار گیرد. این روش می تواند به یه راهکار جایگزین برای بیوپسی مایع جهت کاهش واکنش های التهابی باشد. این مطالعه رویکردهای مهمی را برای درمان بهتر در پیوند سلول های بنیادی و گزینه های تشخیصی جدید ارائه می کند.

نتایج این بررسی 13 ام اکتبر 2021 در Journal of Experimental Medicine منتشر شده است.

پایان مطلب/
لینک منبع:

  https://rupress.org/jem/article/218/11/e20210417/212698/Human-resident-memory-T-cells-exit-the-skin-and?searchresult=1


 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه