تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 04 آبان 1400
تولید اسپرم از سلول های بنیادی میمون، راهی برای درمان ناباروری مردان؟!

  تولید اسپرم از سلول های بنیادی میمون، راهی برای درمان ناباروری مردان؟!

سلول های اسپرم، با قابلیت بارور کردن تخمک را می‌توان در شرایط آزمایشگاه و با استفاده از سلول های بنیادی جنینی میمون ‌ها، تولید کرد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان، به نقل از Science Daily، با ادامه‌ی افزایش نرخ جهانی ناباروری مردان، یک مطالعه‌ی جدید در تحقیقات سلول های بنیادی اسپرماتوگونیال به رهبری محققان دانشگاه جورجیا امیدی را برای درمان‌های بالینی آینده فراهم می‌کند. این مطالعه که اخیراً در نشریه Science Fertility and Sterility منتشر شده است، اولین مطالعه‌ای است که نشان می‌دهد می‌توان در شرایط آزمایشگاه، با استفاده از سلول های بنیادی جنینی میمون‌ ها، سلول های اسپرم ساخت.
چارلز ایزلی، استادیار دانشکده بهداشت عمومی‌دانشگاه جورجیا- آمریکا و سرپرست این تیم تحقیقاتی، گفت: "این یک پیشرفت بزرگ در جهت تولید درمان‌های مبتنی بر سلول های بنیادی برای درمان ناباروری مردان است".
محققان از سلول های بنیادی جنینی میمون ‌های ماکاک رزوس (rhesus macaque) برای تولید سلول های اسپرم نابالغ موسوم به اسپرماتیدهای گرد استفاده کردند که قادر به بارور کردن تخمک این حیوان نیز بود. مانند اسپرماتیدهای نابالغ در داخل بدن، لقاح با اسپرماتیدهای آزمایشگاهی مستلزم فعال کردن تخمک و افزودن سایر عوامل برای قادر ساختن تخم بارور شده به یک جنین سالم بود.
پیش از این دانشمندان توانسته‌اند با استفاده از سلول های بنیادی موش، سلول های اسپرم-مانند تولید کنند، اما اسپرم جوندگان، بسیار متفاوت از انسان است. تا قبل از این مطالعه، مشخص نبود که این فناوری قابل اجرا بر روی سلول های انسانی هست یا خیر.
ایزلی گفت: "این اولین قدمی‌است که نشان می‌دهد این فناوری به طور بالقوه قابل ترجمه بر روی انسان است. ما از گونه ای استفاده می‌کنیم که بیشتر به ما شبیه است و در ساخت جنین های سالم موفق هستیم. مکانیسم تولید مثل ماکاک های رزوس مشابه با انسان است و آنها را الگویی ایده آل و ضروری برای کشف درمان های مبتنی بر سلول های بنیادی برای ناباروری مردان می‌کند."
در پاییز امسال، محققان قصد دارند گام مهم بعدی را برای کاشت این جنین‌ها در رحم یک ماکاک رزوس بردارند تا بررسی کنند که آیا جنین‌های حاصل از اسپرماتیدهای آزمایشگاهی می‌توانند نوزاد سالم تولید کنند یا خیر. اگر این مرحله موفقیت آمیز باشد، تیم همان فرآیند را با استفاده از سلول های اسپرماتید مشتق شده از سلول های پوست ماکاک، انجام خواهد داد.
پایان مطلب/
لینک منبع: https://www.fertstertscience.org/article/S2666-335X(21)00066-5/fulltext

ثبت امتیاز
نظرات
ﺳﻪشنبه, 04 آبان,1400

فاطمه وحیدی

مطلب بسیار اموزنده بود ممنون

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه