تاریخ انتشار: چهارشنبه 12 آبان 1400
استفاده از باکتری‌ها برای رساندن دارو به سلول‌های سرطانی

  استفاده از باکتری‌ها برای رساندن دارو به سلول‌های سرطانی

دانشمندان از سلول‌های باکتریایی برای نفوذ به لایه‌های سخت تومور و تولید سیستم‌های دارورسانی که می‌تواند سرطان را هدف قرار دهد استفاده می‌کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان، معمولاً رد شدن دارو از غشای تومورهای بدخیم دشوار است و حتی پپتیدها و نانوذراتی که برای این منظور طراحی شده‌اند در عمل چندان کارآمد نبوده‌اند. بنابراین، داروهای سرطانی ممکن است حتی قبل از رسیدن به سلول‌های سرطانی تخریب شوند.

دانشمندان اخیرا از باکتری‌ها برای نفوذ به تومور و ارسال دارو استفاده می‌کنند. باکتری‌ها را تقریباً در همه جا می‌توان یافت و می‌توانند مصارف مفید زیادی داشته باشند. آنها توانسته‌اند یک روش مبتنی بر باکتری برای شناسایی سلول‌های سرطانی ایجاد کنند که داروها را به صورت هدفمند و مستقیماً در سلول‌های سرطانی آزاد می‌کند و پس از انجام درمان از بین می‌رود. در این مطالعه، محققان مشاهده کردند که باکتری حامل دارو وارد سلول‌های توموری شده اما به سلول‌های سالم در اندام‌هایی مانند کبد یا طحال نفوذ نمی‌کند. همچنین هنگامی که به بررسی ایمنی و آسیب کبدی پرداختند، هیچ تفاوتی در مقایسه با گروه کنترل مشاهده نکردند که نشان می‌دهد این یک فناوری بی‌خطر است. تحقیقات قبلی نشان داده است که باکتری سالمونلا می‌تواند به داخل سلول های تومور نفوذ کرده و در تومورها زندگی کند.

در این مطالعه، از باکتری‌های سالمونلا اصلاح شده غیر بیماری‌زا با پروتئین‌های هدفمند شناسایی کننده تومور استفاده شده که می‌توانندعلیه تومورها عمل کنند. وقتی روی مدل موشی از این فناوری استفاده شد، محققان دریافتند که باکتری به نام سویه ID Salmonella رشد و متاستاز تومورها را کاهش داده و بقای مدل حیوانی را افزایش می‌دهد. این باکتری‌ها طی 72 ساعت تنها در سلول‌های توموری تکثیر شده و پس از رسیدن به حداکثر تعداد، باز شدند و محتویات خود را در سلول‌های تومور میزبان آزاد کردند.

محققان، پیشنهاد کردند که این رویکرد می‌تواند گزینه‌ درمانی مناسبی برای سرطان کبد، که داروهای در دسترس بسیار کمی برای آن وجود دارد، یا سرطان سینه متاستاتیک به حساب بیاید.

پایان مطلب/

لینک منبع: 

https://www.nature.com/articles/s41467-021-26367-9

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه