تاریخ انتشار: یکشنبه 16 آبان 1400
استفاده از داروي سرطان برای درمان آلزایمر

  استفاده از داروي سرطان برای درمان آلزایمر

داروی Axitinib می‌تواند به بهبود عملکرد شناختی و بازیابی حافظه در مدل‌های حیوانی آلزایمر کمک کند
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان، تولید دارو برای بیماری آلزایمر تا به حال با شکست‌های فراوانی مواجه شده است. 99.6 درصد از داروهای آلزایمر در مرحله آزمایش بالینی متوقف شده‌اند. طبق آمار، تخمین زده می‌شود که 50 میلیون نفر در سراسر جهان با این بیماری عصبی زندگی می‌کنند، بدون اینکه هیچ دارو پیش‌گیرنده یا درمانی مؤثری برای آن‌ها وجود داشته باشد.

دانشمندان علوم اعصاب که در جستجوی رویکردهای درمانی برای درمان بیماری آلزایمر هستند، به یک روش درمانی بعید دست یافته اند. یک داروی شیمی درمانی با نام Axitinib می‌تواند به بهبود عملکرد شناختی و بازیابی حافظه در مدل‌های حیوانی آلزایمر کمک کند. داوری Axitinib با مهار رشد عروق خونی در تومورها باعث مهار رشد و تکثیر سلول‌های سرطانی می‌شود. سرطان‌ها مواد شیمیایی ترشح می‌کنند که باعث می‌شود شبکه‌های رگ‌های خونی جوانه بزنند تا سلول‌های بدخیم را که به سرعت تقسیم می‌شوند تغذیه کنند. جالب اینجاست که این پدیده در مغز بیماران آلزایمری نیز مشاهده شده است.

تا کنون، اکثریت قریب به اتفاق داروهای آلزایمر (شکست خورده) با هدف قرار دادن پروتئین‌های تاو یا بتا آمیلوئید در بیماران عمل می‌کردند. در حالی که این روش در مسدود کردن رگ‌زایی – تشکیل عروق خونی جدید پیشگام است. در این مطالعه، محققان نشان دادند که یک ماه درمان با Axitinib به طور قابل توجهی رشد رگ‌های خونی را متوقف کرده و سد خونی مغزی را در مدل موش آلزایمر بهبود بخشیده است. این تغییرات فیزیولوژیکی ارتباط نزدیکی با پیشرفت‌های شناختی داشته و موش‌های تحت درمان به یاد داشتند که چگونه از پیچ و خم‌هایی که برای رسیدن به پاداش آموزش دیده بودند عبور کنند.

پایان مطلب/

لینک خبر: https://www.thelancet.com/journals/ebiom/article/PIIS2352-3964(21)00296-6/fulltext

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه