تاریخ انتشار: دوشنبه 10 آبان 1400
افزایش سلول‌های چربی می‌تواند بر زوال شناختی تأثیر بگذارد

  افزایش سلول‌های چربی می‌تواند بر زوال شناختی تأثیر بگذارد

برخی تحقیقات نشان داده‌اند که رژیم غذایی سرشار از قند و چربی و غذاهای فرآوری شده ممکن است با زوال عقل یا زوال شناختی همراه باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان، رژیم غذایی سرشار از چربی باعث آزاد شدن مولکول‌های التهابی می‌شود که می‌توانند به سیستم عصبی مرکزی آسیب برسانند. نورون‌ها به واسطه بیان گیرنده‌های مولکول‌های تحریک کننده یا التهابی که توسط سلول‌های چربی بیان می شوند، شناخته شده‌اند. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که رژیم غذایی فرآواری شده سطح اکسیدان ها را افزایش داده و منجر به تخریب عصبی می شود.

در مطالعه اخیر، از یک مدل موشی برای ارزیابی تاثیر سلول‌های چربی بر عملکرد مغز استفاده شده است. زمانی که موش‌ها با رژیم غذایی فرآوری شده تغذیه شدند، افزایش فعال شدن پمپ متصل به غشاء به نام Na,K-ATPase در مغز و بافت‌های محیطی آن‌ها مشاهده شد که با تخریب عصبی مرتبط بود. کار قبلی این تیم نشان داده بود که Na,K-ATPase بر استرس اکسیداتیو تأثیرگذار است. محققان همچنین دریافتند که چاقی در موش‌هایی که به طور ژنتیکی مهندسی شده بودند تا یک مولکول مصنوعی به نام NaKtide را که مهار کننده Na,K-ATPase در سلول‌های چربی است را بیان کنند به طور چشمگیری کاهش یافت.

استفاده از این مولکول مصنوعی همچنین با معکوس شدن تغییرات بیوشیمیایی در مغز این موش‌ها که با تخریب عصبی مرتبط است و کاهش سطح سیتوکین‌های التهابی در گردش خون آن‌ها نیز همراه بود. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که سلول‌های چربی می‌توانند بر شناخت و تخریب عصبی تأثیر بگذارد و با هدف قرار دادن Na,K-ATPase این تخریب عصبی را می‌توان درمان کرد.

پایان مطلب/

لینک خبر: https://www.cell.com/iscience/pdf/S2589-0042(21)01231-1.pdf?_returnURL=https%3A%2F%2Flinkinghub.elsevier.com%2Fretrieve%2Fpii%2FS2589004221012311%3Fshowall%3Dtrue

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه