تاریخ انتشار: شنبه 22 آبان 1400
مهار تشکیل پلاک های آمیلوئید بتا، راهکار جدید مقابله با آلزایمر

  مهار تشکیل پلاک های آمیلوئید بتا، راهکار جدید مقابله با آلزایمر

مهار ژن NHE6 تشکیل پلاک‌ های آمیلوئید بتا را در موش های مبتلا به آلزایمر از بین می برد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان، به نقل از سازمان بهداشت جهانی، بیماری آلزایمر هفتمین علت مرگ و میر در جهان است. در بیماری آلزایمر سلول های مغزی توسط پلاک های پروتئینی خارج سلولی به نام آمیلوئید بتا پوشیده شده اند و همچنین، دارای گره های درون سلولی ساخته شده از یک فرم غیر طبیعی پروتئینی به نام تاو هستند.

با این حال، مطالعه محققان مرکز پزشکی دانشگاه تگزاس نشان می‌دهد که تغییر بیوشیمیایی بخش‌هایی از سلول ‌های مغز، تشکیل پلاک ‌های بتا آمیلوئید را در مدل موش مبتلا به آلزایمر از بین می‌برد. در این مطالعه، دانشمندان نشان دادند که اندوزوم‌ های اولیه، اندامک‌های مسئول دسته‌ بندی پروتئین‌ها، آپولیپوپروتئین ها را برای استفاده مجدد بازیافت کرده و یا آن‌ها را به لیزوزوم های همان سلول منتقل می کنند. تحقیقات قبلی نشان داده بود که اندوزوم‌های اولیه در افراد و حیوانات دارای ApoE4 در مقایسه با افرادی که حامل دو نوع دیگر ApoE هستند، بزرگ‌تر می‌شوند. سه نسخه ApoE از نظر ساختاری بسیار شبیه به هم هستند. نوع ApoE4 حاوی دو جایگزینی اسید آمینه است که منجر به بالاترین بار مثبت از سه شکل پروتئین ApoE می شود. مکانیسمی که با آن این تفاوت ها بر خطر ابتلا به آلزایمر دیررس تأثیر می گذارد، ناشناخته است.

محققان با استفاده از موش‌های اصلاح ‌شده ژنتیکی مبتلا به آلزایمر که اشکال انسانی ApoE4 و آمیلوئید بتا تولید را می‌کنند، نشان دادند که بارهای مثبت روی ApoE4 باعث می‌شود که این پروتئین در درون اندوزوم‌های اولیه جمع شود. زیرا بار ApoE4 با محیط داخل آندوزوم ‌ها مطابقت دارد. این انباشتگی مانع از ادامه سفر این اندامک ها از طریق سلول برای انتقال، بازیافت یا کمک به دفع پروتئین های دیگر از جمله آمیلوئید بتا می شود.

با این حال، زمانی که محققان از یک تکنیک ژنتیکی برای خاموش کردن ژنی به نام NHE6 در سلول‌های مغزی استفاده کردند، دریافتند که اثرات منفی ApoE4 از بین رفته و پروتئین بدون مانع از طریق سلول منتقل می‌شود. NHE6 پروتئینی تولید می کند که به عنوان تنظیم کننده pH برای اندوزوم ها عمل کرده و پروتون های اسیدی را با یون های سدیم مبادله می کند. هنگامی که محققان ژن NHE6 را خاموش و پروتئین آن را از سلول خارج کردند، اندوزوم های اولیه به سرعت اسیدی تر شدند. بنابراین، به نظر می رسد که تغییرات بیوشیمیایی می تواند از تجمع پلاک های بتا آمیلوئید جلوگیری کند. مهار NHE6 اثر محافظتی مشابه ApoE2 را ایجاد کرد. آن ها امیدوارند که در نهایت بتوانند با استفاده از داروها این اثر را ایجاد کنند. مطالعه این مکانیسم و نحوه مهار NHE6 برای کشف احتمالی داروهای جدید همچنان ادامه دارد.

نتایج این یافته به تازگی در ژورنال eLife منتشر شده است و ممکن است در نهایت منجر به ابداع درمان هایی شود که از بیماری زوال عقل در انسان جلوگیری می کنند.

پایان مطلب/

لینک منبع:

https://neurosciencenews.com/nhe6-amyloid-alzheimers-19568/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه