تاریخ انتشار: دوشنبه 17 آبان 1400
نتایج امیدوار کننده یک مطالعه پری کلینیک در درمان آلزایمر با استفاده از iPSc

  نتایج امیدوار کننده یک مطالعه پری کلینیک در درمان آلزایمر با استفاده از iPSc

دانشمندان در یک مطالعه به نتایج امیدوارکننده ای برای درمان آلزایمر با استفاده از سلول های بنیادی iPSc رسیده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان، ژن APOE به طور طبیعی در چندین نسخه وجود دارد و افرادی که دارای نسخه APOE4 این ژن هستند در مقایسه با افرادی که نسخه APOE3 بیشتری دارند، خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و سن شروع زودتر بیماری را دارند. به طور قابل توجهی، APOE4 با 60 تا 75 درصد از تمام موارد بیماری آلزایمر مرتبط است. تحقیقات نشان داده است که APOE4 منجر به اختلال و از دست دادن نورون های hippocampal می شود. سلول هایی که برای حفظ فعالیت طبیعی hippocampal ضروری هستند، برای یادگیری و حافظه طبیعی لازم هستند و در مغز بیماران آلزایمری آسیب دیده یا از بین می روند.

اخیرا، دانشمندان توانستند با موفقیت از iPSC انسانی یش سازهای بین نورونی را تمایز دهند و نشان دادند که وقتی این سلول‌ها به مغز یک مدل موش مبتلا به بیماری آلزایمر که حامل عامل خطر ژنتیکی اصلی آپولیپوپروتئین E4 (APOE4) است،پیوند می‌شوند، بالغ شده، به بلوغ می رسند، در hippocampal ادغام شده و علائم اختلال عملکرد شبکه hippocampal مرتبط با بیماری آلزایمر را معکوس کنند.
اگر بشود سلول‌های عصبی را از طریق درمان مبتنی بر سلول جایگزین کرد، می‌توان فعالیت طبیعی hippocampal را بازیابی و بنابراین بسیاری از اختلالات حافظه و شناختی مرتبط با بیماری آلزایمر را کند یا معکوس کرد. اگر این رویکرد موثر واقع شود، یک درمان واحد با تاثیر طولانی مدت برای بیماران آلزایمر خواهد بود. در مطالعه جدید، محققان یک روش موثر جدید برای تحریک iPSC های انسانی حامل ژن APOE3 برای تمایز به اجداد سلول‌های عصبی GABAergic (هر ماده شیمیایی که اثرات گابا را در بدن یا مغز اصلاح کند. برخی از کلاس های مختلف داروهای GABAergic شامل آگونیست ها، آنتاگونیست ها، تعدیل کننده ها، مهارکننده های بازجذب و آنزیم ها هستند) ایجاد کردند. سلول های به دست آمده زنده مانده و خلوص و همچنین عملکرد قوی با بیش از 90٪ کارامدی نسبت به نسخه ی سالم را نشان دادند.
این پیش سازهای اینترنورونی به hippocampus موش های 10 ماهه حامل ژن APOE4 انسانی پیوند خوردند. اجداد اینترنورون بقای قوی نشان دادند و به اینتر نورون های GABAergic عملکردی بالغ شدند. در 7 ماه پس از پیوند، بیش از نیمی از سلول‌های باقی‌مانده به خارج از ناحیه لوکال مهاجرت کرده بودند، سپس در زیر مناطق hippocampal را پر کرده بودند و با سایر نورون‌های موجود در سراسر hippocampus ارتباط برقرار کردند. این داده‌های کیفیت بالای اجداد سلول‌های عصبی مشتق شده از iPSC انسان را که در GABAeron تولید شده‌اند را نشان می‌دهد و امکان بقای طولانی‌مدت و ادغام آنها در مغز موش را برجسته می‌کند. نکته مهم این است که هیچ توموری از سلول‌های پیوندی در بیش از صد موش ایجاد نشده است. سپس آنها برای مطالعه فعالیت شبکه hippocampal در موش ها، آزمایشات الکتروفیزیولوژیکی انجام دادند. همانطور که انتظار می رفت، موش های APOE4 نقص هایی در فعالیت hippocampal داشتند که می تواند زمینه ساز اختلالات حافظه مرتبط با بیماری آلزایمر باشد. هنگامی که هر موش با تقریباً 120000 پیش ساز سلول عصبی انسانی مشتق از iPSC که حامل APOE3 بودند پیوند داده شد، اندازه گیری فعالیت hippocampal در موش ها 7 ماه بعد بهبود یافت. دانشمندان اکنون در حال تطبیق تکنیک های کشت برای تولید انبوه پیش ساز سلول های عصبی GABAergic انسانی مشتق از iPSC هستند، تا بتوانند به درمان موثر برای آلزایمر برسند.
پایان مطلب/
لینک منبع:

https://www.wrdw.com/prnewswire/2021/10/27/gabaeron-presents-promising-preclinical-data-stem-cell-based-therapy-alzheimers-disease/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه