تاریخ انتشار: پنجشنبه 27 آبان 1400
بیش از 900 ژن در دوران بارداری انسان بیان می‌شود

  بیش از 900 ژن در دوران بارداری انسان بیان می‌شود

بیش از 900 ژن در دوران بارداری انسان بیان می‌شود که بر موفقیت و سلامت کلی بارداری تأثیرگذار هستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان، همواره در طول تاریخ تکاملی انسان این سوال مطرح بوده که چرا بارداری انسان در مقایسه با سایر حیوانات بسیار عجیب است؟ برا اساس مطالعات صورت گرفته، بارداری و زایمان انسان بسیار طولانی است و در انسان جفت بسیار مهاجم است و بیشتر از آنچه در حیوانات دیگر دیده می‌شود به داخل رحم نفوذ می‌کند. اما این تنها تفاوت انسان با سایر حیوانات نیست. تغییرات در آناتومی و فیزیولوژی دستگاه تناسلی مادر مؤلفه های کلیدی در منشا بارداری در پستانداران جفتی است و این تغییرات در نهایت توسط مجموعه ای از ژن‌ها کنترل می‌شوند.

در مطالعه حاضر محققان موفق به شناسایی صدها ژن شدند که در طول بارداری انسان روشن یا خاموش شده و در نهایت ممکن است منجر به بروز پیامدهای نامطلوب بارداری شوند. دراین مطالعه برای پاسخ به این سوال که آیا تغییر در بیان ژن‌ها در دوران بارداری با هر گونه آسیب شناسی بارداری مرتبط است یا خیر، به مقایسه الگوی بیان ژنی در رحم انسان با سایر حیوانات پرداخته شده است و نتایج، روشن و خاموش شدن صدها ژن در طول تکامل انسان طبق الگوی مشخصی را نشان می‌دهد. این ژن‌ها، شامل ژن‌های کنترل کننده ارتباط مادر و جنین(HTR2B) ، تحمل ایمنی مادر و جنین (PDCD1LG2)  و بازسازی عروق و تهاجم عمیق جفت (CORIN) هستند. تمامی این ژن‌ها بر پیامدهای نامطلوب بارداری مانند ناباروری، سقط جنین خود به خود و زایمان زودرس و در نتیجه بر موفقیت و سلامت کلی بارداری تأثیرگذار هستند.

علاوه بر این، نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که بیش از 900 ژن در طول بارداری انسان بیان می‌شوند و برخی از این ژن‌ها پاسخ‌های ایمنی و هورمونی را تنظیم می‌کنند. یک نمونه، بیان گیرنده سروتونین است که نویسندگان معتقدند شاید علت این باشد که سروتونین آزاد شده از مغز در دوران بارداری می‌تواند در ارتباط مادر و جنین نقش داشته باشد. تحقیقات بیشتر ممکن است نقش سروتونین را در رابطه با زایمان و مکانیسم‌هایی که از طریق آن ممکن است بر زمان تولد تأثیر بگذارد را مشخص کند. این نتایج بینش مهمی را برای پزشکان و زیست شناسان تکاملی ارائه می‌دهد، زیرا همه ما به دنبال درک بهتر زیست شناسی عجیب و غریب و منحصر به فرد انسان هستیم.

پایان مطلب/

لینک خبر: https://elifesciences.org/articles/69584#content

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه