تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 02 آذر 1400
جلوگیری از پیشرفت سرطان کبد با استفاده از هدف قرار دادن سیگنال‌های سلول‌های بنیادی

  جلوگیری از پیشرفت سرطان کبد با استفاده از هدف قرار دادن سیگنال‌های سلول‌های بنیادی

محققان ژاپنی روش درمانی جدیدی برای سرطان کبد پیشنهاد کردند که در آن سلول‌های بنیادی کبد مورد هدف درمان می‌باشند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان، یافته‌های اخیر حاکی از تاثیر سلول‌های HCC (هپاتوسلولار کارسینوما) در بدخیمی می‌باشند. در این مطالعه سلول‌های بنیادی سرطان کبد، که تصور می‌شود مسئول صفات بدخیم HCC هستند، به عنوان هدف ریشه‌کنی در نظر گرفته شده اند.

اخیرا، محققان ژاپنی مسیری سیگنالینگ در HCC یافته اند که منجر به بدخیم شدن سلول‌های بنیادی سرطان کبد می‌شود. در مطالعه‌ای که ماه گذشته در ژورنال Molecular Oncology منتشر شد، محققان دانشگاه کانازاوا نشان دادند که سیگنال‌دهی پروتئین مورفوژنیک استخوان 9 (BMP9) خواص سلول‌های بنیادی سرطان کبد را از طریق افزایش بیان مهارکننده پروتئین متصل شونده به DNA 1 (ID1) ارتقا می‌دهد. BMP9 یک بیومارکر شناخته شده در بیماری کبد است، زیرا از مرگ سلول‌های سرطانی کبد جلوگیری کرده، تکثیر آنها را تسریع و باعث تشکیل تومور در کبد می‌شود. هدف این تیم در دانشگاه کانازاوا بررسی این موضوع بوده که آیا BMP9 به طور خاص نقش مهمی در فعال سازی سلول‌های بنیادی سرطان کبد دارد. این بیومارکر همچنین زیرمجموعه سلول‌های سرطانی که می‌تواند شروع تومور را باعث شوند تحریک کرده و  پیشرفت تومور را تقویت کند و همچنین مقاومت دارویی را باعث شود.

Han Chen، سرپرست تیم تحقیق، می‌گوید: تصور می‌شود که سلول‌های بنیادی سرطانی مسئول ویژگی‌های بدخیم سرطان مانند پیشرفت تومور، عود، متاستاز و مقاومت در برابر دارو هستند. از آنجایی که اخیرا گزارش شده است که BMP9 با پیشرفت سرطان کبد مرتبط است، ما می‌خواستیم تعامل بین BMP9 و سلول‌های بنیادی سرطانی در HCC را بررسی کنیم. برای انجام این کار، محققان بیان BMP9 را در نمونه‌های بافت تومور از بیماران مبتلا به HCC بررسی کردند و ارتباط آن را با پیش‌آگهی بیمار و بیان نشانگر بنیادی سرطان کبد EpCAM تجزیه و تحلیل کردند.
Kouki Nio، نویسنده مسئول این مطالعه توضیح داد که نتایج حاصل از مطالعه بسیار روشن و شفاف بوده است. از طرفی یافته‌های این مطالعه نشان داد که موارد HCC با BMP9 بالا بقای کلی ضعیف‌تری را نشان می‌دهند. علاوه بر این، بیان BMP9 با بیان EpCAM در بافت‌های HCC در ارتباط بود. این نشان می‌دهد که BMP9 به پتانسیل بدخیم HCC مربوط می‌شود.در واقع، BMP9 بیان EpCAM را از طریق تنظیم بیان ID1 در سلول‌های HCC ارتقا داد. مسدود کردن سیگنال‌دهی BMP9-ID1 توسط مهارکننده‌های گیرنده BMP با موفقیت، رشد تومور HCC و بیان EpCAM را در موش سرکوب کرد.
یافته‌های حاصل از این مطالعه نشان می‌دهد که سیگنال دهی BMP9-ID1 برای فعال سازی سلول‌های بنیادی سرطان کبد بسیار مهم است. به این ترتیب، هدف قرار دادن این سیگنالینگ می‌تواند یک درمان امیدوارکننده برای بیماران مبتلا به HCC پیشرفته در آینده باشد.از نظر کاربردی نیز پیشنهاد شد که در مطالعات آتی برای بیماران HCC، مطالعات بالینی با استفاده از تک درمان مهارکننده گیرنده BMP یا در ترکیب با سایر عوامل مورد بررسی قرار گیرد.


پایان مطلب/
لینک منبع:  

https://doi.org/10.1002/1878-0261.12963
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه