تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 09 آذر 1400
ایمونوتراپی با سلول T مختص به بیمار، برای درمان تومور مغزی کودکان

  ایمونوتراپی با سلول T مختص به بیمار، برای درمان تومور مغزی کودکان

به همت محققان، زمینه برای درمان اختصاصی و هدفمند تومور مغزی کودکان (مدولوبلاستوما) با استفاده از سلول‌های T متعلق به خود بیمار، فراهم شد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، مدولوبلاستوما (Medulloblastoma) نوعی تومور بدخیم مغزی، شایع در کودکان است که در بخش تحتانی مغز به نام مخچه ایجاد می‌شود. در تلاش برای یافتن یک روش درمانی جدید، دانشمندان بیمارستان ملی کودکان در واشنگتن از نوع خاصی از آنالیز DNA برای ابداع روش درمانی استفاده کردند که نتایج آن تا کنون امیدوارکننده است.

 

ایمونوتراپی، نوعی درمان سرطان است که از سیستم ایمنی بدن خود بیمار، برای مبارزه با سرطان استفاده می کند. این روش درمانی در اشکال مختلفی از جمله آنتی بادی‌های هدفمند، واکسن‌های سرطان و سلول درمانی‌های پذیرفته شده وجود دارد. در حالی که روش‌های ایمونوتراپی‌ در دهه‌های اخیر انقلابی در درمان سرطان‌های تهاجمی ایجاد کرده‌اند، اما باید ویژه‌ی خود بیمار طراحی شوند؛ که متاسفانه در نتیجه فرایند ساخت آن‌ها می‌تواند زمان‌بر باشد و برای بیماری که به جهت درمان سرطان خود، متحمل هزینه‌های غیرقابل‌حساب است، رنج و هزینه بیشتری ایجاد کند.

 

 تیمی از محققان بیمارستان ملی کودکان در واشنگتن، به تازگی پپتیدهایی را شناسایی کردند که منحصر به تومورهای مدولوبلاستوما هستند و سپس سلول های T بیمار را در شرایط آزمایشگاه با این مولکول‌ها مواجه کردند تا بتوانند آن پروتئین‌ها را شناسایی و مورد هدف قرار دهند. آنها 18 نوامبر در Nature Communications گزارش کردند که سلول های T مهندسی‌شده، می‌توانند سلول‌های مدولوبلاستوما را در شرایط آزمایشگاهی نابود کنند. این مقاله نشان داد که احتمالا با این تکنیک جدید، کارایی و ایمنی بهتری در درمان تومورهای مغزی با سلول T ایجاد می‌شود.

سلول‌های سرطانی معمولاً به هنگام همانندسازی DNA، جهش می‌یابند. ژن‌های جهش‌یافته، پروتئین‌های غیرطبیعی ایجاد می‌کنند که مختص به بافت سرطان هر بیمار است و به آن نئوآنتی ژن می‌گویند. نئوآنتی ژن‌ها نقش مهمی در ایجاد پاسخ ایمنی بدن به سلول‌های سرطانی ایفا کنند. از نقطه نظر ایمونوتراپی، شناسایی نئوآنتی‌ژن‌های تومور بسیار مهم است؛ زیرا به هنگام درمان بیماران با سلول‌های T، پزشکان مطمئن می‌شوند که سلول‌های T، مستقیماً تومور را هدف قرار داده و می‌کشند و آسیب مخربی به سایر سلول‌های سالم بدن وارد نمی‌کنند.

هنگامی که متخصصان این پپتیدهای منحصر به فرد را شناسایی کردند، از آنها برای انتخاب و گسترش سلول های T استفاده کردند که توانایی خاصی برای شناسایی نئوآنتی‌ژن‌های ‌خاص تومور و کشتن سلول‌های توموری نشان داد. تیم بیمارستان ملی کودکان امیدوار است یک کارآزمایی بالینی طراحی کند که طی آن سلول‌های T را از بیماران مدولوبلاستوما بگیرند، آنها را آموزش دهند تا نئوآنتی‌ژن‌های منحصر به‌ تومور شخص بیمار را تشخیص دهند و سپس دوباره آنها را به بیماران تزریق کنند. با توجه به یافته‌های حاصله، محققان اکنون در حال طراحی فاز اول کارآزمایی بالینی هستند که قرار است طی 12 تا 18 ماه آینده آغاز شود.

پایان مطلب/

لینک منبع: 

https://www.nature.com/articles/s41467-021-26936-y

https://blog.cirm.ca.gov/2021/11/19/one-step-closer-to-making-off-the-shelf-immune-cell-therapy-for-cancer-a-reality/

https://www.cancer.net/navigating-cancer-care/how-cancer-treated/immunotherapy-and-vaccines/understanding-immunotherapy

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه