تاریخ انتشار: شنبه 09 شهریور 1392
ایجاد مغزهای کوچک از سلول های بنیادی

  ایجاد مغزهای کوچک از سلول های بنیادی

مغزهای کوچک در لوله های آزمایشگاهی ایجاد شدند که می تواند با اختلالات عصبی وراثتی مبارزه کند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از ottawacitizen، چندین ساختار کوچک توخالی در حدود 3-4 میلی متر ایجاد شده است که به دانشمندان در جهت فهم علل ایجاد اختلالات عصبی کمک خواهد کرد. اگرچه در گذشته دانشمندان تکه هایی از بافت عصبی را با استفاده از سلول های بنیادی ایجاد کرده بودند، مطالعه اخیر برای اولین بار یک ارگان سه بعدی پیچیده ای را ایجاد کرد که شبیه مغز جنین 9 هفته ای می باشد. این مدل ساختار لایه ای مغز انسان را شبیه سازی کرده است که متشکل از چندین ناحیه مانند قشر مغزی و مغز جلویی می باشد.
اگرچه این مغزهای کوچک بدلیل مشکلات خون رسانی قادر به ایجاد یک مغز کاملأ عملکردی نیستند، اما این ساختارها می توانند به عنوان یک وسیله بیولوژیکی جهت مطالعه تکوین مغز و دلایل ژنتیکی اختلالات مغزی مورد استفاده قرار گیرند.
برای مثال تیم تحقیقاتی پروفوسور Jurgen Knoblich از این ساختارها برای بررسی بیماری میکروسفالی با مغز تحلیل رفته استفاده کردند و به آنالیز ارگانوئید رشد یافته از سلول های بنیادی بر روی این ساختارها پرداختند. آنها به این موضوع پی بردند که یک جهش ژنتیکی خاص از تکثیر سلول های بنیادی مغز در زمانی بسیار زودتر از حد معمول جلوگیری کرده و موجب کوچک شدن اندازه مغز می گردد.
همچنین از این ارگانوئید ها می توان برای بررسی اثر داروهای جدید به جای آزمایش بر روی حیوانات استفاده نمود.
این مدل ها توسط قرار دادن سلول های بنیادی بر روی ژل ایجاد شدند و به آنها اجازه داده شد تا به فرم طبیعی شان تکوین یابند، سپس آنها به بیورآکتورهای چرخشی انتقال یافتند تا رشد یابند. دانشمندان در گذشته با این روش ساختارهایی از انواع  کبد، روده باریک، غده هیپوفیز و چشم را ایجاد کرده اند.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه