تاریخ انتشار: شنبه 09 شهریور 1392
افزایش 20 درصدی طول عمر موش ها توسط تغییرات ژنی

  افزایش 20 درصدی طول عمر موش ها توسط تغییرات ژنی

کاهش بیان ژن mTOR منجر به افزایش 20 درصدی طول عمر موش ها شد. این تغییر با بهبود حافظه و عملکرد عضلانی و افزایش از دست دان بافت استخوانی همراه می باشد.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، دانشمندان در موسسه ملی سلامت با کاهش بیان یک ژن واحد موفق به افزایش 20 درصدی میانگین طول عمر گروهی از موش ها شدند که معادل 16 سال افزایش میانگین طول عمر انسان از 79 سال به 95 سال می باشد. دانشمندان ژن mTOR را هدف قرار دادند که این ژن در متابولیسم و تعادل انرژی دخیل است .با مطالعات انجام شده مشخص شد، که این ژن که بر گسترش طول عمر اثر می گذارد همه بافت ها واندام ها را به صورت یکسان تحت تأثیر قرار نمی دهد. برای مثال موش های پیر، حافظه و تعادل بهتری را حفظ می کنند درحالیکه استخوان هایشان سریع تر از حالت نرمال تضعیف می گردد.
بر اساس گفته دکتر Toren Finkel اگرچه افزایش طول عمر موضوع با ارزش و مورد توجهی است، این مطالعات جنبه مهم دیگری را از پیری تقویت می کند که آن یکسان نبودن پیری می باشد. ریتم های شبانه روزی دارای چندین ساعت پیری خاص اندام ها می باشند که با یکدیگر کار می کنند و پیری کلی جانور را هدایت می کنند. این یافته ها می تواند به درمان بیماری های مرتبط با پیری که اندام خاصی را هدف قرار می دهند مانند آلزایمر، کمک کند.
دانشمندان برای فهم مکانیسم مولکولی مرتبط با پیری موش هایی را مهندسی کردند که در حدود 25 درصد پروتئین mTOR طبیعی را تولید می کردند. این موش ها کمی کوچک تر از حد متوسط بودند ولی در کل نرمال به نظر می رسیدند. متوسط طول عمر موش های مهندسی شده با mTOR جنس نر 28 ماه و جنس ماده 31.5 ماه بود. در مقایسه با طول عمر22.9 ماه برای موش های نر نرمال و 26.5 ماه برای موش های ماده نرمال. در این موش های مهندسی شده که حداکثر طول عمر را دارند تنها در اندام های خاصی بهبود انتخابی مشاهده شد. 
دانشمندان این موش های مهندسی شده را با موش های نرمال هم سن خودشان در تست تعادل و پلکان مارپیچ مقایسه کردند. نتایج نشان داد که این موش ها حافظه و هماهنگی  بهتری را نسبت به موش های نرمال دارند. همچنین موش های mTOR پیر استحکام و حالت عضله ای را بهتر حفظ  می کنند. اما این موش ها با گذشت زمان و پیر شدن حجم استخوانی بیشتری را از دست می دهند و نسبت به عفونت ها حساس تر می گردند که این بدلیل از دست رفتن عملکرد سیستم ایمنی آنها می باشد.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه