تاریخ انتشار: یکشنبه 10 شهریور 1392
برخی سلول های بنیادی به سرطان حساس ترند

  برخی سلول های بنیادی به سرطان حساس ترند

محققان وانستند 10 منطقه مختلف عمده را در لوله گوارش میانی مگس سرکه شناسایی کنند. این مناطق به ترتیب خاصی قرار گرفته اند و هرکدام مسئول فرایند گوارشی وذخیره غذایی متفاوتی هستند که به وسیله بیان ژن های متفاوت و ویژه ای مشخص می شود.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، در بدن ،سلول ها با گذشت زمان پیر شده و می میرند. در بسیاری از اندام ها مانند روده کوچک، سلول های بنیادی بالغ نقشی حیاتی در حفظ عملکرد اندام با جایگزین کردن سلول های پیر با سلول های جدید دارند. داشتن اطلاعات در مورد طبیعت سلول های بنیادی یک بافت به دانشمندان کمک می کند تا بفهمند که اندام های ما دقیقا چگونه ساخته می شوند و چرا برخی از اندام ها در مقایسه با سایر اندام ها بیشتر مستعد سرطان هستند.
 در مطالعه ای که به وسیله دکتر ماریان صورت گرفته، آن ها از سلول های بنیادی اغلب بافت ها که قابل دسترسی بودند برای آزمایشات شان استفاده کردند. به عنوان مثال آن ها سلول های بنیادی بالغ در بخش میانی لوله گوارش مگس سرکه را مورد مطالعه قرار دادند و نتایج حیرت آوری را بدست آوردند.
مانند روده کوچک پستانداران، بخش میانی لوله گوارش مگس سرکه ،جایی است که بیشترین میزان گوارش و هضم صورت می گیرد. محققین توجه دارند که قسمت هایی در روده کوچک و لوله گوارش میانی وجود دارند که برای وظایف خاصی مانند جذب آهن تخصصی شده اند، اما درک بسیار کمی از تفاوت بین این مناطق و چگونگی حفظ آن ها وجود دارد.
دکتر ماریان و همکارانش توانستند 10 منطقه مختلف عمده را در لوله گوارش میانی مگس سرکه شناسایی کنند. این مناطق به ترتیب خاصی قرار گرفته اند و هرکدام مسئول فرایند گوارشی  وذخیره غذایی متفاوتی هستند که به وسیله بیان ژن های متفاوت و ویژه ای مشخص می شود. به طور ویژه، سلول های بنیادی بالغ فقط در نواحی خاصی مشاهده می شوند و فقط نوعی از سلول ها که در آن ناحیه پیدا می شوند را حمایت می کنند. بنابراین طی فرایند تکوین، به دست آوردن توالی فضایی صحیحی از سلول های بنیادی برای روده ها حیاتی است و به آن ها این امکان را می دهد که وظیفه خود را به بهترین وجه انجام دهند.
این محققین هم چنین نشان دادند که به وجود آمدن تومورها هم ترجیحا در نواحی خاصی از لوله گوارش میانی صورت می گیرد،  آن ها نشان دادند که نواحی مستعد به سرطان  برای جذب چربی تخصص یافته اند و عملکرد سلول های بنیادی در آن ها به میزان کمی با فعالیت این سلول ها در نواحی دیگر متفاوت است. این مطالعه، محققین را برای تحقیق در زمینه چگونگی تخصصی شدن سازماندهی بافتی و هم چنین در زمینه سلول های بنیادی در بافت های پستانداران ترغیب می کند. و در نهایت این که ممکن است اطلاعاتی را  به محققین بدهد که چرا برخی از سلول های بنیادی در مقایسه با سایرین به سرطان حساس تر هستند و در نتیجه استراتژی هایی را  با توجه به این ویژگی برای سرکوب آن ها پیدا کنند.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه