تاریخ انتشار: دوشنبه 11 شهریور 1392
هم آهنگ کردن ضربان قلب توسط سلول های بنیادی

  هم آهنگ کردن ضربان قلب توسط سلول های بنیادی

دانشمندان با استفاده از سلول های بنیادی توانستند عضله قلبی آسیب دیده را ترمیم کرده و ضربان هم آهنگ بافت قلب را حفظ نمایند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily استفاده از سلول های بنیادی در ترمیم بافت های آسیب دیده در بافت قلبی، پمپاژهم آهنگ قلب را حفظ می کند. مطالعات استراتژی نوینی از هم گامی مجدد بیولوژیکی پیشنهاد شد که توسط آن سلول های بنیادی، عضله آسیب دیده قلبی را ترمیم کرده و حرکات صحیح قلبی را دوباره برقرار می سازند.

زمانی که اکسیژن کمی به قلب برسد نواحی از بافت قلب خواهد مرد که به نواحی infracted معروف است. این آسیب ها عدم هم آهنگی را در ضربان قلب به جای می گذارد. درمان رایج استفاده از ابزار تأییده شده ای می باشد که جهت عملکرد مناسب نیاز به بافت سالم دارد. در حدود 1/3 بیماران به این روش درمان پاسخ خوبی نمی دهند. یک تیم تحقیقاتی در USA روش درمان جدیدی را مطرح کردند که با استفاده از سلول های بنیادی می توان بافت قلبی دارای عملکرد ایجاد کرد و عضله قلب را مجددأ منقبض ساخت.

بر اساس گفته دکتر Terzic حفره های قلبی باید به صورت هم آهنگ ضربان داشته باشند تا از کارایی پمپاژ مناسبی اطمینان حاصل کنند. آسیب به قلب موجب ایجاد حرکات منتاقض دیواره خواهد شد که تهدیدی جدی برای اندام می باشد. از انجا که ظرفیت خود ترمیمی قلب پائین است به همین دلیل این بافت در معرض آسیب های زیادی می باشد. روش های درمانی امروزه قادر به ترمیم بافت قلب آسیب دیده نیستند. مطالعات اخیر شواهدی را فراهم کرده است که ترمیم بر پایه سلول های بنیادی ممکن است در ترمیم قلبی که ریتم هم آهنگی ندارد مؤثر باشد.

سلول های بنیادی که قادر به ایجاد عضله قلبی جدید می باشند از بافت های معمول مهندسی شده، سپس به قلب آسیب دیده موش پیوند زده می شوند و توسط تصویر برداری، اثرات آنها برهم آهنگ کردن مجدد بافت قلب بررسی می شود. البته این نتایج نیاز به تأیید توسط مطالعات پیش بالینی دارد تا بتواند در مطالعات بالینی مورد استفاده قرار گیرد.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه