تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 12 شهریور 1392
معکوس کردن فشار خون ریوی توسط بلوکه کردن مسیرهای مولکولی

  معکوس کردن فشار خون ریوی توسط بلوکه کردن مسیرهای مولکولی

دانشمندان توانستند با بلوکه کردن مسیرهای مولکولی ایجاد شده توسط عامل های التهابی، اثرات بیماری افزایش فشار خون ریوی را در رت معکوس نمایند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از medicalxpressافزایش فشار خون ریوی، فرم کشنده ای از فشار خون بالا در ریه ها می باشد که به دلیل مسیرهای مولکولی فعال شده توسط فرآیند التهاب ایجاد شده و به لایه داخلی پوشاننده رگ ها آسیب می رساند. مطالعات صورت گرفته در دانشگاه Stanford نشان داد که جدا از پیوندهای ریوی با بلوکه کردن این مسیرهای مولکولی می توان این مشکل را حل نمود.
بر اساس گفته دکتر Nicolls هدف قرار دادن مسیرهای التهابی یک روش موثر در درمان افزایش فشار خون ریوی است. اگرچه بیماری افزایش فشار خون ریوی نادر است ولی اغلب در خانم های میان سال مشاهده می شود که با تنگی نفس و عدم توانایی انجام امور روزمره همراه است. این شرایط می تواند کشنده باشد. افرادی با بیماری خود ایمنی مانند اسکلرودرمی ، سل،HIV، بیماری قلبی مادرزادی و بیماری های کبدی با خطر بیشتری مواجه هستند.
در حدود 100000 نفر در اروپا و ایالات متحده به بیماری افزایش فشار خون ریوی مبتلا هستند و در بسیاری از افراد نیزاین بیماری تشخیص داده نشده است. به دلیل آنکه مهمترین نشانه آن، تنگی نفس، یک علامت اختصاصی برای تشخیص این بیماری نمی باشد. تا سال 1990 برای این بیماری هیچ درمانی بجز پیوند ریه وجود نداشت که با درجات متفاوتی از موفقیت همراه بود. آنچه که در ارتباط با این بیماری مشخص شده است این است که باریک شدن رگ های خونی در ریه به دلیل تکثیر نامشخص سلول های عضلانی دیواره رگ ها اتفاق می افتد. با قطور شدن دیواره رگ ها، آنها مسدود شده و از جریان خون جلوگیری می کنند. رگ های خون لوله های الاستیکی می باشند که از لایه داخلی سلول های اندوتلیال و لایه خارجی عضلانی صاف تشکیل شده اند. درمان رایج بیماری افزایش فشار خون ریوی استفاده از وازودیلاتورها می باشد. این داروها موجب شل شدن سلول های عضله صاف رگ ها می شود که اجازه عبور جریان خون بیشتری را می دهد. این داروها به افزایش بقا و از بین رفتن برخی نشانه های این بیماری کمک می کند ولی علاج بیماری نمی باشند.
روش های درمانی جدید بر اتساع رگ های خونی با توجه به فرآیند التهاب ایجاد شده در اطراف رگ ها تمرکز کرده است. در آزمایشگاه دانشمندان عامل های التهابی، ماکروفاژها را از بافت ریه رت با بیماری افزایش فشارخون ریوی حذف کرده و در محیط کشت در کنار سلول ها ی اندوتلیال رت سالم قرار دادند.نکته  جالب توجه دراین زمینه این بود که نیمی از سلول های اندوتلیال در عرض 24 ساعت مردند. محققین در آزمایشی دیگر مسیرهای مولکولی به راه افتاده توسط ماکروفاژها را بلوکه کردند و مشاهده کردند که سلول های اندوتلیال زنده ماندند. این آزمایشات نتایج مشابهی در بافت ریه انسان نشان داد. همچنین با مهار مسیرهای مولکولی التهابی،علایم بیماری افزایش فشار خون ریوی معکوس شد. جالب توجه است که با شروع درمان توسط این داروها در رت هایی که سه هفته از بروز علایم این بیماری مانند تنگی نفس و حرکت آهسته در آنها می گذرد، اثرات بیماری معکوس می شود.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
دوشنبه, 25 فروردین,1393

بابک ترابی

تشکر از مطلب خوبتون باز هم در این زمینه مطلب بگذارید.

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه