تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 06 دی 1390
سلول های مشتق ازمغز استخوان منبعی برای پیوند

  سلول های مشتق ازمغز استخوان منبعی برای پیوند

سلول های بنیادی مشتق ازمغز استخوان (BMDC)به دلیل مشارکت در ایجاد جمعیت های سلولی مختلف در انواع اندام ها تحت شرایط نرمال و بیماری، به عنوان منبعی برای پیوند به رسمیت شناخته شده اند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان  به نقل ازGenetics & Stem Cells News، مطالعات بسیاری با هدف استفاده از BMDC  درترمیم بافت آسیب دیده و یا بازگرداندن عملکرد عصبی از دست رفته مغزی انجام شده است که بسیاری از این تحقیقات بر پیوند BMDC به مخچه در پشت مغز متمرکز شده است.
درمطالعه اخیر ، یک تیم تحقیقاتی از اسپانیا نشان دادند که BMDCs ، می تواند در ایجاد انواع مختلفی از سلول های عصبی در نواحی دیگری از مغز ، از جمله حباب بویایی به دلیل مکانیسم پلاستی سیتی مشارکت کند. نتایج مطالعه آنها در شماره اخیر Cell Transplantation منتشر شده است.

دکترEduardo Weruaga   ازدانشگاه سالامانکا ی اسپانیا گفت: این اولین باراست که مشارکت BMDC درنورون های بویایی گزارش شده است .
 در این مطالعه ، محققان سلول های مغز استخوان را به موش های جهش یافته ای که از انحطاط جمعیت های خاص نورونی در سنین مختلف رنج می بردند پیوند زدند، سپس آنها را با گروه کنترل مقایسه کردند.

افزایش تعداد BMDCs درهر دو گروه مورد مطالعه مشاهده شد. ولی شش هفته پس از پیوند، سلول های  میکرو گلیا مشتق ازمغز استخوان درحباب های بویایی حیوانات مورد آزمایش که در آنجا انحطاط سلول های میترال هنوز در حال پیشرفت بود مشاهده شد. این تفاوت در مخچه که انحطاط سلول ها به پایان رسیده بود مشاهده نشد.

دکتر Weruaga توضیح داد :"یافته های ما نشان می دهد که محیط سلول های عصبی در حال انحطاط تا اندازه ای می تواند عناصرعصبی مشتق شده از مغز استخوان را برای تغذیه و رشد بکار گیرد. همچنین ما برای اولین بارشواهدی را مبنی برمشارکت همزمان BMDCs در مناطق مختلف مغزی از طریق مکانیسم های مختلف پلاستی سیتی  ارائه کردیم.
دکتر Weruaga همپنین اشاره کرد که آنها بطورغیر منتظره ای دریافتند که محیط سلول های عصبی در حال انحطاط، هیچ تاثیری بر رفتار BMDCs ندارد.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه