تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 06 دی 1390
بیماری ام.اس. بر تالاموس مغز اثر می گذارد

  بیماری ام.اس. بر تالاموس مغز اثر می گذارد

پژوهشگران پرتونگاری در مرکز سلامت/بهداشت دانشگاه تگزاس در هوستون مستندهایی یافته اند که نشان می دهد بیماری ام.اس.، علاوه بر صدمه های ناتوان ساز قابل مشاهده، بر ناحیه ای از مغز که کار کنترل های شناختی، حسی و عملکردهای حرکتی را بر عهده دارد نیز تاثیر ویرانگر می گذارد.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از پژوهشکده علوم شناختی، در این مطالعه تالاموس مغز به عنوان محک انتخاب گردید.  پژوهشگران هدایت کننده این مطالعه، که توسط دانشکده پزشکی دانشگاه تگزاس انجام شد، [از جمله] شامل خضر (خدر) ام. حسن، دارنده دکترا و دانشیار ... بود، و نتیجه های آن در یک شماره اخیر "جورنال اف نوروساینس" به چاپ رسید.

به گفته حسن، نویسنده اصلی این مقاله: "تالاموس یک ناحیه مرکزی است که با بقیه بخش های مغز مرتبط بوده و همانند یک «اداره پست» عمل می نماید.  [تالاموس] همچنین ناحیه ای است که کمترین میزان صدمه ناشی از زخم های بیماری را نشان می دهد، اما می توانیم کاهش حجم  آن را مشاهده کنیم، بنا بر این به نظر می آید که دیگر صدمه های مغز مرتبط با بیماری نیز در حال رخ دادن است."

پژوهشگران می دانسته اند که با سالمندی معمول حجم تالاموس کاهش می یابد، و این روند پس از 70 سالگی شتاب می گیرد.  هدف تیم پژوهشگران چند رشته ای دانشگاه تگزاس این بود که ببینند آیا این کاهش حجم در بیماران ام.اس. بزرگتر است یا نه، که آن می توانست کاستی های مرتبط با زوال عقل (دیمانس) را که به همراه بیماری می آید توضیح دهد. 

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه