تاریخ انتشار: چهارشنبه 07 دی 1390
Hemiplegia یا همی پلژی

  Hemiplegia یا همی پلژی

فلج مغزی نوعی بیماری است که مغز در ارسال سیگنال های عصبی مناسب به عضلات ناتوان است. این بیماری اشکال مختلفی دارد که نوع "همی پلژی اسپاستیک" از انواع نسبتا شایع این بیماری است.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان، "همی پلژی" بدان معنی است که حرکت یک طرف بدن مختل می گردد، همی به زبان یونانی به معنای نصف و پلژی به معنای فلج می باشد، "همی پارزی" نیز به معنای این است که نیمی از بدن ضعیف است اما فلج نیست.
همی پلژی ناشی از صدمه به مغز می باشد. این صدمه می تواند در دوران بارداری، حین تولد و یا در مدت زمان کوتاهی پس از تولد رخ دهد. هر نیمکره از مغز سمت مخالف بدن را کنترل می کند؛ بنابراین اگر سمت چپ مغز آسیب ببیند علائم بر روی سمت راست مشهود است و برعکس
علائم مشخص همی پلژی اسپاستیک:
علائم این نوع فلج مغزی در افراد می تواند خفیف و یا شدید باشد، تشنج می تواند جزء این علائم باشد که برخی از افراد را مبتلا می سازد، مشکلات حرکتی وتعادلی از جمله این علائم است که مهارت هایی از جمله نوشتن و غیره را درگیر می سازد. عضلات در یک طرف از بدن ممکن است سفت و ضعیف باشد. تأخیر در تکامل مثل نشستن، راه رفتن، حرف زدن و غیره نیز جزء این علائم می باشد. حدود یک چهارم کودکان همی پلژی اسپاستیک دارای بهره هوشی زیر 70 (عقب ماندگی ذهنی) می باشند.
علل همی پلژی:
صدمات سر می تواند باعث همی پلژی شود؛ به عنوان مثال تومورهای مغزی، بیماری های مادرزادی که مشکلات عروقی در مغز ایجاد می کند و برخی بیماری های صرع، همچنین دلایل ناشناخته ای نیز می تواند وجود داشته باشد. مننژیت، آنسفالیت و عفونت های دیگر مغز نیز می تواند باعث همی پلژی شود. عفونت های دوران بارداری در مادر می تواند باعث صدمه به مغز کودک شده و منجر به این بیماری گردد. اسکولیت التهاب خون یا عروق لنفاوی نیز گاهی اوقات منبع این مشکل است. برخی اوقات نیز همی پلژی ناشی از عوارض دیابت است. در برخی موارد نیز ناشی از بیماری های ارثی است.
عوارض فلج مغزی همی پلژی:
اسپاسم در عضلات پشت ساق از جمله عواملی است که این بیماری دارد و منجر به کشیده شدن پا روی زمین و پنجه روی در کودک می گردد. مشکلات بینایی نیز ممکن است در کودکان همی پلژی ایجاد شود، کودکان مبتلا به همی پلژی اسپاستیک می بایست تحت غربالگری دقیق بینایی قرار گیرند. تشنج نیز از جمله عوارضی است که ممکن است ایجاد شود. داروهای مختلفی در این زمینه وجود دارد که می تواند کمک کننده باشد.
درمان:
درمان فیزیکی و توانبخشی درمان استاندارد فلج همی پلژی می باشد که هدف اصلی این درمان تقویت عضلات ضعیف و جلوگیری و مهار اسپاسم می باشد، درمان های متفرقه از جمله ماساژ و یوگا کمک کننده هستند اما درمان اصلی این نوع CP صرفا کاردرمانی، گفتاردرمانی و فیزیوتراپی می باشد.
سلول درمانی بیماری hemiplegia:
درحال حاضر برخی از مراکز سلول درمانی در کشورها اقدام به سلول درمانی بیماری همی پلژی کرده اند.
از جمله می توان به مرکز سلول درمانی مکزیک، مرکز سلول درمانی Moolchand Medcity در هند و مراکزی در ایتالیا و آلمان اشاره کرد.
برای درمان این بیماری در حال حاضر از سلول های بنیادی بزرگسالان استفاده می کنند.
در این روش درمانی، محققان روس از مرکز تحقیقات ایمنوتراپی، زنان و مردان با بیماری همی پلژی را طی دو الی سه نوبت با فاصله های یک ماهه تحت سلول درمانی قرار دادند.
محققان، توانبخشی 70 الی صد درصدی را بعد از یک سال در گروه کنترل که 26 نفر بودند مشاهده کردند.
می توان امید داشت درمان این بیماری به سرعت رشد کرده و در همه کشورها در دسترس قرار گیرد.
علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانند به پایگاه اطلاع رسانی www.transplantation.ru مراجعه کنند.
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
چهارشنبه, 07 مرداد,1394

پزشک مشاور

TH@: <br />باسلام <br />ازجمله مراکزی که اینکارمی کنند:درآسیا: <br />(Trust Hospital, New Delhi, India) و همچنین مرکزی درشهرستانی به نام <br />Bangalore در هند میباشد <br />تماس:09891818024،09027396819 <br />email:info@stemcell cure.in

یکشنبه, 04 مرداد,1394

پزشک مشاور

TH@: <br />باسلام <br /> مرکز سلول درمانی مکزیک، مرکز سلول درمانی Moolchand Medcity در هند و مراکزی در ایتالیا و آلمان همه درحال حاضردر حال درمان این بیماری می باشند.پروسه درمانی برای اطمینان ازبهبودی کامل حداقل یک سال طول می کشد.

یکشنبه, 04 مرداد,1394

T.H

سلام ممنون از مطالب خوبتون <br />این مطلبی برای درمان همی پلژی گذاشتین منو خیلی امیدوار کرد. <br />من 10 ماه پیش با تشخیص AVM آمبولیزشن مغز انجام دادم و بعد اون دچار همی پلژی شدم . <br />تا حالا خیلی جاها رفتم کار درمانی فیزیوتراپی و... <br />ولی حرکات دستم هنوز برنگشته. <br />حالا درباره این سلول درمانی اطلاعات بیشتری میخوام. <br />مثلا اینکه این سلول درمانی هنوز به ایران نیومده یا اینکه بهتره برای این کار کدوم کشور برم؟ <br />آیا بعد از گذشت 10 ماه سلول درمانی رو من اثر داره؟ <br />لطفا راهنمایی کنید متشکرم

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه