تاریخ انتشار: یکشنبه 24 شهریور 1392
استفاده از اسیدهای چرب امگا 3 برای درمان ناباروری
پژوهشگر برتر داخلي چهاردهمین جشنواره بین المللی رویان

  استفاده از اسیدهای چرب امگا 3 برای درمان ناباروری

دکتر آرمین توحیدی با اشاره به اینکه غشای اسپرم غنی از اسیدهای چرب امگا 3 است که در نشخوار کنندگان سهمش بیشتر از انسان است، گفت: امروزه برای درمان ناباروری انسان از اسیدهای چرب امگا 3 به عنوان مکمل استفاده می شود.
امتیاز: Article Rating
پژوهشگر برتر داخلي چهاردهمین جشنواره بین المللی رویان در گفتگو با بنیان اظهار داشت: یکی از ویژگی هایی که اسیدهای چرب امگا 3 به غشای اسپرم می بخشند این است که منجر به انعطاف پذیری غشای اسپرم می شود که این افزایش نه تنها حرکت و جنبایی اسپرم را افزایش می دهد بلکه غشای اسپرم در طی مراحل انجماد در برابر آسیب های ناشی از انجماد و ایجاد کریستال های یخ مقاومت بیشتری پیدا کند و به سلامت فرایند انجماد را طی می کند.    
دکتر توحیدی افزود: مهم ترین نشخوار کننده های اهلی کشور شامل گاو ، گوسفند و بز هستند که تامین کننده شیر و گوشت بوده و موفقیت در صنعت دامپروری به نوعی وابسته به موفقیت در باروری حیوانات اهلی است تا نرخ آبستنی در آنها افزایش یابد.
وی اشاره کرد: برای بارور کردن حیوانات اهلی از تلقیح مصنوعی استفاده می شود که این امر نیازمند اسپرم با کیفیت است که در گذشته از اسپرم تازه استفاده می شد اما امروزه برای این منظور مراکز جمع آوری اسپرم اقدام به جمع آوری ،تولید ، انجماد و بسته بندی می کنند و آن را در اختیار مراکز دامپروری قرار می دهند.
وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف مهم بخش فیزیولوژی تولید دام این است که بتواند کیفیت باروری را افزایش دهد، خاطر نشان کرد: در سال 1386 مطالعاتی که در انسان و حیوان انجام شد نشان داد که استفاده از منبع اسیدهای چرب امگا 3 به افزایش باروری دام کمک شایانی خواهد کرد. به همین خاطر این روش بر روی بز انجام شد و این حیوان از منبع اسیدهای چرب امگا 3 یعنی روغن ماهی استفاده کرد وکیفیت اسپرم تازه تولیدی را افزایش داد.
او با تاکید بر اینکه این روش در گوسفند و گاو نیز اجرایی شد، توضیح داد: در خصوص گوسفند نیز تلاش شد تا اسیدهای چرب امگا3 به صورت خوراکی به گوسفندان داده شود که نتایج نشان داد که این امر نیز منجر به ارتقای کیفیت اسپرم در آنها شد. همچنین در گاو که مهمترین حیوان در صنعت دامپروری است نتایج به دست آمده نشان داد که نه تنها اسیدهای چرب میزان تولید اسپرم های تازه را افزایش داد بلکه موجب ارتقای کیفیت اسپرم ها در هنگام انجماد نیز شد.
این محقق با اشاره به اینکه این روش به ترتیب بر روی گاو، گوسفند و بز اثرات مثبتی را نشان دادند، تصریح کرد: نتیجه این تحقیقات به صنعت دامپروری کشور وارد و از آن استفاده شد و مراکز جمع آوری و تولید اسپرم منجود در کشورمان توانستند کیفیت کارشان را بالا ببرند.
توحیدی افزود: در آخرین مطالعه ای که در دانشگاه کرنل آمریکا بر روی گاو نژاد بران سوییس انجام شد هم دوزهای مصرفی را افزایش دادیم تا نتیجه بهتری به دست آوریم و هم سطح آنتی اکسیدان متداول در محیط های برون تنی را افزایش دادیم و متوجه شدیم که بالا رفتن سطح آنتی اکسیدان منجر به انجماد پذیری بهتر و بیشتر می شود.
 او ادامه داد: یکی از محدودیت ها در تغذیه انسان و حیوانات اهلی اسیدهای چرب امگا3 هستند که  امروزه با صنعتی شدن محیط های کشاورزی، دام ها از مرتع به محیط های بسته آمده اند و در محیط های بسته باید از خوراکی های دستی استفاده کنند در حالیکه در مرتع از علوفه استفاده می کنند و این تغییر کشاورزی سنتی به صنعتی موجب شده که حیوان با کمبود منابع امگا 3 مواجه شود و احتمال اینکه حیوان در فرایندهای فیزیولوژیکی از جمله مسائل تولید مثلی دچار مشکل شود بسیار زیاد است.
 
پایان مطلب/
 
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه