تاریخ انتشار: شنبه 30 شهریور 1392
ارتباط پروتئین سندرم X شکننده با سرطان سینه

  ارتباط پروتئین سندرم X شکننده با سرطان سینه

میزان پروتئین FMRP که در سندرم X شکننده در مغز کاهش می یابد، با پیشرفت و متاستاز سرطان سینه در انسان مرتبط می باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress یک تیم تحقیقاتی در کشورهای ایتالیا، بلژیک و انگلستان با همکاری یکدیگر روشی را شناسایی کردند که توسط آن پروتئین مربوط به عقب ماندگی ذهنی در سندرم X شکننده یا FMRP در پیشرفت سرطان سینه شرکت دارد. دانشمندان ثابت کردند که FMRP به عنوان یک عامل تعویض کننده اصلی، سطح چندین پروتئین دخیل در مراحل متفاوت سرطان سینه تهاجمی شده مانند تهاجم سلول های سرطانی به رگ های خونی و گسترش این سلول ها به بافت های دیگر، را کنترل می کند.

محققین با استفاده از روش میکرواری میزان زیادی از پروتئین FMRP را در بافت سرطان سینه انسانی یافتند و همچنین اثر این پروتئین را در مدل های موشی نیز بررسی کردند. در این موش ها میزان بالای FMRP در تومورهای اولیه سرطان سینه با گسترش سرطان به ریه ها و متاستاز ثانویه مرتبط بود، در عوض کاهش FMRP موجب کاهش متاستاز شد.

نقش FMRP در مغز بخوبی مشخص شده است. فقدان این پروتئین در مغز منجر به سندرم X شکننده، شایع ترین شکل ناتوانی ذهنی در انسان، می شود. این مطالعه ارتباط مستقیمی را بین سطح FMRP و پیشرفت سرطان سینه کشف کرد. نتایج این مطالعه پیشنهاد می کند که FMRP به عنوان تنظیم کننده اصلی گروه بزرگی از mRNA ها که در چندین مرحله از پیشرفت سرطان دخیل اند، عمل می کند. محققین پیشنهاد می کنند که میزان FMRP به عنوان شاخص سرطان سینه تهاجمی می تواند استفاده شود و در پیش بینی احتمال گسترش سرطان به اندام های دیگر مانند ریه ها می تواند به کار گرفته شود. سرطان سینه از جمله رایج ترین سرطان ها در خانم ها می باشد که بهبود ضعیفی دارد. این سرطان سال ها بعد از درمان عود کرده و به نواحی دیگر بدن متاستاز می کند. بر اساس این مطالعه میزان پروتئین FMRP با سرطان سینه بسیار تهاجمی مرتبط می باشد.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه