تاریخ انتشار: چهارشنبه 10 مهر 1392
سرطان پانکراس،چهارمین سرطان کشنده در جهان

  سرطان پانکراس،چهارمین سرطان کشنده در جهان

فوق تخصص گوارش و کبد در هفتمین کنگره بیماری‌های پانکراس و مجاری‌های صفراوی در بیمارستان طالقانی گفت: سرطان پانکراس چهارمین سرطان‌های کشنده در جهان است.
امتیاز: Article Rating
دکتر امیر هوشنگ علیزاده در گفت و گو با بنیان در پاسخ به این سوال که علائم ابتدایی ابتلا به پانکراس چیست گفت: ما توصیه می کنیم چنانچه فرد در قسمت بالای شکم خود احساس درد کرد و در صورتی که سابقه درد در این ناحیه را نداشت حتما به دکتر مراجعه کند.
وی ادامه داد: پس از مراجعه به دکتر، متخصص برای تشخیص اینکه فرد به سرطان پانکراس مبتلا است یا خیر از روش های مختلف تشخیص  از جمله سونوگرافی و آزمایش ، سی‌تی‌اسکن و آندوسونوگرافی استفاده خواهد کرد.
دکتر علیزاده عوامل ژنتیکی و ارثی در خانواده‌ها در ابتلا به بیماری پانکراس ر ا بسیار مهم تلقی کرد و افزود: اگر فردی در خانواده وجود داردکه مبتلا به بیماری پانکراس است ، افراد دیگر خانواده برای پیشگیری از ابتلا به  این بیماری حتما آزمایشات لازم را انجام دهند، همچنین توصیه می شود بیماران دیابتی ، مخصوصا افراد بالای 50 سال برای جلوگیری از بیماری پانکراس همواره تحت مراقبت پزشک قرار گیرند.
روش های درمان سرطان پانکراس
این فوق تخصص کبد و گوارش با تاکید بر این که راه های درمانی سرطان پانکراس و سنگ کیسه صفرا  پیشرفت کرده است گفت: برای مثال در سال های گذشته  بیماری که که مبتلا به سنگ کیسه صفرا بود مدت زیادی در بیمارستان بستری شده و روی بیمار عمل جراحی باز انجام می شد اما در حال حاضر با پیشرفت راه های درمانی مدت بستری شدن در بیمارستان کاهش پیدا کرده و با استفاده از آندوسکوپی و... درمان خواهد شد. همچنین برای درمان سرطان پانکراس از جراحی و شیمی درمانی استفاده می شود. شیمی درمانی قبل از جراحی باعث کوچک شدن تومور می شود و جراحی آن را آسان می کند.
وی ادامه داد: ویروس درمانی که طی آن ویروس های مورد نیاز را جدا کرده و کشت می دهند و ژن درمانی از جدیدترین روش های درمانی سرطان پانکراس هستند. البته روش ویروس‌درمانی بسیار جدید است و هنوز در ایران آن طور که باید به آن پرداخته نشده است.
چگونه از ابتلا به سرطان پانکراس جلوگیری کنیم؟
دکتر علیزاده با بیان اینکه بیماری پانکراس بیشتر در مردها رخ می‌دهد، خاطرنشان کرد: متاسفانه به دلیل عدم رعایت رژیم غذایی مناسب اکثر ایرانیان به کبد چرب مبتلا می‌شوند، البته ناگفته نماند ورزش نیز در بین ما کم شده است و اگر افرادی که دچار کبد چرب هستند به موقع درمان نکنند، دچار بیماری‌ پیشرفته کبد می‌شوند. توصیه من برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های کبد و سرطان پانکراس تصحیح سبک زندگی از جمله سیگار نکشیدن و افزایش تحرک و رژیم غذایی است. بهتر است افراد میزان غذاهای چرب را از رژیم غذایی خود کم کرده و غذاهای گیاهی را جایگزین آن کنند.
کنگره بیماری‌های پانکراس،فرصتی برای متخصصان
 دکتر علیزاده هفتمین کنگره بیماری‌های پانکراس و مجاری‌های صفراوی را فرصتی برای آشنایی متخصصان با جدیدترین روش های درمانی دانست و گفت: سطح کیفیت مقالات امسال نسبت به سال های گذشته بسیار بالا بود. ما 65 مقاله دریافت کردیم و 45 مقاله را برگزیدیم. علاوه بر ارائه مقالات با کیفیت اساتید در بخش پنل کنگره می توانند با تبادل اطالاعات بپردازند که باعث بالا رفتن دانش تک تک پزشکان می گردد.
دبیر اجرایی این کنگره محورهای اصلی این کنگره را:
1.آشنا شدن با تکنولوژی های جدید درمانی
2.آشنایی با عوارض های تکنولوژی های جدید درمانی
3.چگونگی کاهش عوارض
4.شناخت و تشخیص بیماری ها
5.درمان بیماری ها
دانست.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه