تاریخ انتشار: چهارشنبه 17 مهر 1392
سیروز کبدی دومین علت پیوند کبد

  سیروز کبدی دومین علت پیوند کبد

به گفته یک فوق تخصص گوارش و کبد، سیروز کبدی دومین بیماری کبدی است که احتمال احتیاج به پیوند در آن وجود دارد.
امتیاز: Article Rating
دکتر امیر هوشنگ علیزاده فوق تخصص گوارش و کبد در گفتگو با "بنیان" بیماری سیروز کبدی را از بیماری های خطرناک کبد دانست و گفت: سبک زندگی و عادات غذایی نا درست، افراط در مصرف غذاهای پر کالری و چرب و عدم تحرک ،انواع ویروس ها، مصرف الکل و...باعث چرب شدن کبد می شود.هنگامی که کبد چرب شد احتمال ابتلا به سیروز کبدی بالا  می رود که این بیماری باعث تجمع چربی ها در بافت کبد می شود از این رو سیروز کبدی دومین علت پیوند کلیه است.
وی با اشاره به اینکه سیروز کبدی روی دیگر ارگان های بدن تاثیر گذار است ادامه داد: پس از ابتلا به سیروز کبدی احتمال اختلال در کلیه، مغز، قلب و ریه هم وجود دارد.برای مثال مواد سمی موجود در بدن باعث کاهش هوشیاری فرد می شود.
این فوق تخصص گوارش و کبد در مورد راه های درمانی این بیماری گفت: برای درمان این بیماری باید علت آن مشخص شود و پس از شناسایی علت را از بین برد.برای مثال اگر علت آن مصرف داروی خاصی است باید از مصرف آن خودداری کرد.چنانچه بیماری به مرحله شدیدتری رسیده باشد باید پیوند کبد انجام شود.
این فوق تخصص گوارش و کبد  درباره بهره گیری از سلول های بنیادی برای درمان این بیماری در کشورمان گفت: در حال حاضر برای درمان بیماری های کبد از روش سلول درمانی استفاده نمی شود و پیوند کبد رایج ترین راه درمان است.
دکتر علیزاده، با تاکید بر اینکه پیوند کبد فقط برای افرادی که بیماری کبد آن ها پیشرفته است توصیه می شود گفت:پس از اینکه تشخیص داده شد بیمار به پیوند کبد احتیاج دارد، این پیوند از افرادی که دچار مرگ مغزی شده اند گرفته می شود.البته در کشورهای اروپایی امکان پیوند از اعضای خانواده بیمار یا هر داوطلب دیگری که با فرد بیمار سازگاری داشته باشد وجود دارد.
 وی ادامه داد: هرچه سن بیمار پایین تر باشد پیوند موفق تر است. پیوند کبد در افراد بالای 60 سال خطرناک تر است و احتمال مرگ و میر وجود دارد.
این فوق تخصص گوارش و کبد در مورد دلایل ابتلا به بیماری کبد بیان کرد: در برخی افراد بیماری های کبد وراثتی است حتی در برخی از نوزادان  از لحظه ای که متولد می شوند  اختلالات متابولیکی  دیده می شود و املاح مختلف در کبدشان رسوب می کند.ضعیف بودن سیستم ایمنی کبد دلیل دیگر ابتلا به بیماری های کبدی است.
وی افزود: علاوه بر موارد اشاره شده، بیماری های ویروسی، مصرف برخی داروها، عادات غذایی که باعث چرب شدن کبد می شوند احتمال ابتلا به بیماری های کبدی را افزایش می دهند.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه