تاریخ انتشار: یکشنبه 14 مهر 1392
کارگاه های آموزشی سلول های بنیادی برای دانش آموزان و دانشجویان
کارشناس ارشد سلولی مولکولی پژوهشگاه رویان

  کارگاه های آموزشی سلول های بنیادی برای دانش آموزان و دانشجویان

حسین نظاری گفت: آزمایشگاه سلول های بنیادی پژوهشگاه رویان،مطالب علمی سلولی مولکولی را در قالب کارگاه های آموزشی برای دانش آموزان و دانشجویان کارشناسی برگزار می کند.
امتیاز: Article Rating
این کارشناس ارشد سلولی مولکولی پژوهشگاه رویان در این باره به خبرنگار بنیان گفت: سلول های بنیادی و کشت و نگهداری آنها از مهمترین اهداف این کارگاه های آموزشی است که مخاطبان می توانند یک روز کاری را در این آزمایشگاه تجربه کرده و کار عملی انجام دهند.
 
 وی با اشاره به اینکه دانش آموزان دبیرستانی رشته تجربی و دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته زیست شناسی و دامپزشکی از مراجعه کنندگان به این آزمایشگاه هستند، خاطر نشان کرد: این کارگاه آموزشی یک روزه برای دانش آموزان  از آشنایی با وسایل آزمایشگاه و کارکرد آن ها شروع می شود و با انجام کار عملی با سلول ، طراحی یک آزمایش و ذوب سلول فریز شده که به شکل گروهی و گاهی انفرادی انجام می شود، پایان می یابد.
 
نظاری با تاکید بر اینکه در این کارگاه سخنرانی های علمی نیز ارائه می شود،تصریح کرد: توضیح درباره شبیه سازی، اهمیت خون بند ناف ، بحث های مهندسی بافت و سلول های بنیادی و کارکرد آنها از مهمترین برنامه های دانش آموزی است.
ذوب و انجماد سلول و توضیح پروتکل آزمایش 
 
او همچنین اظهار کرد: در کارگاه آموزشی دانشجویان، آشنایی با وسایل آزمایشگاه ، محلول سازی ،ارائه  کار عملی ، تحلیل آزمایش ، ذوب و انجماد سلول و توضیح پروتکل آزمایش ارائه می شود که اگر تعداد نفرات شرکت کننده اندک باشد به شکل انفرادی و در غیر اینصورت به شکل گروهی برگزار می شود.
 
این کارشناس ارشد سلولی مولکولی با تاکید بر اینکه جذب مخاطبان دبستان و راهنمایی و انجام کارهای عملی کوچک با وسایل آزمایشگاه از دیگر برنامه های این آزمایشگاه است، ادامه داد: به زودی کارگاه بافت شناسی این آزمایشگاه تشکیل می شود که به تشریح موجودات مرده و بررسی بافت ها و اندام های داخلی می پردازد که بر روی این بافت ها پروسه رنگ آمیزی انجام می شود که در حقیقت یک کار پاتولوژی است.
 
این مسئول آزمایشگاه با اشاره به اینکه کارگاه مهندسی ژنتیک دیگر کارگاه این پژوهشگاه است که دانشجویان در آن شرکت می کنند، گفت: در این کارگاه ژن موجودی گرفته شده و آن را تکثیر و به موجود دیگری منتقل می کنند که با حضور در آن اطلاعات پایه در اختیار مخاطبان قرار می گیرد.
 
وی عنوان کرد:هدف از برگزاری این کارگاه ها ارائه و شناسایی علم سلول های بنیادی و ژنتیک ، به عنوان علمی که روی آن تحقیقات گسترده ای انجام شده به جامعه است چون متاسفانه علم زیست شناسی در کشور ما مهجور مانده و اکثر افراد به دنبال پزشکی و مهندسی هستند .
 
او با اشاره به اینکه این آزمایشگاه در نظر دارد تا به دانشجویان و دانش آموزان یاد دهد با دید زیست شناسی به مسائل نگاه کنند،یادآور شد: پژوهشگاه رویان در نظر دارد تا کارگاه های آموزشی را برای دانش آموزان و دانشجویان رشته های ریاضی و ادبیات و علوم انسانی هم برگزار کند تا دانش آموزان گروه ریاضی با تمرکز به بحث فنی دستگاه ها و دانش آموزان انسانی با دید انسانی مثلا زیست شناسی از لحاظ فقهی و حقوقی و مباحث اخلاقی در این کارگاه ها شرکت کنند.
برپایی رایگان آزمایشگاه برای معلمان کلاس های آموزشی
 
نظاری همچنین خاطر نشان کرد: محیط آزمایشگاه برای دانش آموزان بسیار جذاب است و آنها دوست دارند چیزهای بیشتری مثلا درباره جنین بدانند و این کارگاه ها بازخورد بسیار خوبی داشته است.
 
او با اشاره به اینکه هزینه دریافتی از دانشجویان و دانش آموزان صرفا صرف مواد مصرفی در آزمایشگاه می شود افزود: حداکثر 10 نفر و حداقل 5 نفر می توانند در این کارگاه ها شرکت کنند و هزینه هر دانش آموز 35 هزار تومان ودانشجو 100 هزار تومان است .
 
نظاری گفت: این آزمایشگاه برای معلمان کلاس های آموزشی برپا می کند که به شکل رایگان است تا این علم گسترش داده شود و می توان این دوره ها را داخل مدرسه برگزار کرد که تنها هزینه ایاب و ذهاب گرفته می شود.
 
این کارشناس ارشد سلولی مولکولی در خاتمه گفت: برای حضور در این کارگاه ها مخاطبان می توانند با شماره 23562499 -021 یا با ایمیل@royaninstitute.org  RSCLE  تماس بگیرند و یا به سایت رویان مراجعه و فرم ثبت نام را پر کنند.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه