تاریخ انتشار: پنجشنبه 18 مهر 1392
تامین هزینه برای درمان فلج مغزی با سلول های بنیادی

  تامین هزینه برای درمان فلج مغزی با سلول های بنیادی

طرح اول سلول درمانی بیماران مبتلا به فلج مغزی با تزریق سلول های CD133 مغز استخوان به روش داخل فضای نخاعی به بیماران CP به 12 بیمار بین سنین 4-12 سال آغاز شد و پس از 1، 3 و 6 ماه و مشاهده نوار مغزی، MRI ، تست حرکتی ، تعادلی و شناختی آنها موثربودن تزریق رویت شد و وضعیت بیماران به سوی بهبودی رفت.
امتیاز: Article Rating
فلج مغزی به مجموعه‌ای از اختلالات با درگیری مغز و دستگاه عصبی می گویند که در مهارتهای حرکتی، یادگیری، شنیدن، دیدن و تفکر اختلال ایجاد می‌کند. شیوع این بیماری ۳/۳ در هر ۱۰۰۰ نفر است و تقریبا ۸۱ درصد این افراد مبتلا به نوع اسپاستیک فلج مغزی هستند. از آنجا که فلج مغزی درمان ندارد بسیاری امیدوارند با علم نوین سلول درمانی بتوانند این بیماری را درمان کنند اما سلول درمانی فلج مغزی بسیار پرهزینه و انجام مطالعه ای با این وسعت از عهده پژوهشگاه رویان خارج است. از این رو باید در این راستا از حامیان قوی و و افراد خیر کمک گرفت.
سلول درمانی فلج مغزی   
طرح اول سلول درمانی بیماران مبتلا به فلج مغزی با تزریق سلول های CD133 مغز استخوان به روش داخل فضای نخاعی به بیماران CP به 12 بیمار بین سنین 4-12 سال آغاز شد و پس از 1، 3 و 6 ماه و مشاهده نوار مغزی، MRI ، تست حرکتی ، تعادلی و شناختی آنها موثربودن تزریق رویت شد و وضعیت بیماران به سوی بهبودی رفت. پس از آن در طرح دوم، از بین 12 بیمار، 6 نفر به طور تصادفی انتخاب و بار دیگر برای بررسی اثربخشی تزریق سلول های بنیادی، تزریق دوم انجام شد.6 ماه پس از انجام تزریق دوم، آزمایش های گوناگون برای سنجش میزان بهبود کودکان انجام شد و طی این مدت مشخص شد که نه در بیمارانی که تنها یک تزریق دریافت کرده بودند و نه در بیمارانی که تزریق دوم هم برای آنها انجام شده بود، عارضه جانبی دیده نشد. اما این طرح فعلا در مرحله تحقیقات است و باید هم بی عارضه بودن تزریق سلول های بنیادی به بیماران و هم اثربخشی آن مورد تایید قرار گیرد. 
فلج مغزی و علائم آن
فلج مغزی (Cerebral plays) به مجموعه‌ای از اختلالات با درگیری مغز و دستگاه عصبی می گویند که در مهارتهای حرکتی، یادگیری، شنیدن، دیدن و تفکر اختلال ایجاد می‌کند. در میان کودکان با فلج مغزی ۸ درصد دچار طیفی از اختلالات مانند اوتیسم و ۳۵ درصد مبتلا به صرع هستند.۵۶ درصد قادر به راه رفتن به تنهایی و ۳۳ درصد دچار محدودیت حرکتی و یا نا توانی در راه رفتن هستند. بسیاری از این مشکلات در دوران جنینی رخ می‌دهند اما این اختلال می‌تواند در هر زمان دیگری طی ۲ سال اول زندگی، زمانی که مغز کودک همچنان در حال تکامل است رخ دهد. در بعضی از افراد فلج مغزی، بعلت کاهش سطح اکسیژن (هیپوکسی) بخش‌هایی از مغز آسیب می بیند. ابتلا به فلج مغزی در 18 ماه اول زندگی مشخص می شود و علایم آن به صورت ناتوانی در رسیدن به استانداردهای حرکتی، وجود اختلالاتی مثل عملکرد حرکتی خشن و نامتقارن و افزایش توان عضلات یا کاهش توان عضله در فرد بروز می کند. علایم ممکن است خفیف یا شدید باشد و تنها یک نیمه بدن یا هر دو نیمه بدن را درگیر کند و با درگیری دست‌ها یا پاها و یا هر ۴ اندام همراه باشد. لرزش، عدم حفظ هماهنگی و تعادل بدن، عضلات شل بخصوص در حالت استراحت، مفاصل بیش از حد متحرک، کاهش ضریب هوشی، کاهش توانایی یادگیری، اختلال در تکلم، مشکلات شنوایی و بینایی، تشنج، درد بخصوص در بالغین، علایم گوارشی (شامل اختلال در مکیدن شیر، یا غذا خوردن، جویدن، بلعیدن، استفراغ و یبوست، افزایش آبریزش دهان)، روند کند رشد، تنفس‌های نامنظم و بی‌اختیاری ادرار از دیگر علائم فلج مغزی است.
انواع فلج مغزی
فلج مغزی دارای چندین نوع متفاوت است:
1- استاسپاستیک: شایعترین نوع این بیماری است که ۷۰ تا ۸۰ درصد موارد را شامل می‌شود. این بیماری در اثر آسیب به نورون‌های حرکتی‌ فوقانی در مسیر پیرامیدال ایجاد می‌شود و افراد مبتلا دارای الگوی حرکتی غیرطبیعی، افزایش توان عضلات، رفلکس‌های پاتولوژیک مانند بابنکس و هیپررفلکسی هستند.
2- آتاکسیک: این نوع از بیماری به علت آسیب مخچه روی می‌دهد و در کمتر از 5 درصد موارد مشاهده می شود. وضعیت غیرطبیعی و فقدان هماهنگی منظم عضلات و یا هر دو از مشخصه اصلی این نوع است.
3- دیس کینتیک:۱۰ تا ۱۵ درصد موارد را تشکیل می‌دهد و مشخصه آن الگو‌های حرکتی غیر طبیعی و حرکات بدون اراده، کنترل نشده است.
4- هیپوتونیک: این نوع ترکیبی از انواع فلج مغزی است.
درمان فلج مغزی
درمان‌های فیزیکی و کاردرمانی به نحو مطلوبی وضعیت و حرکات بدنی را تسهیل می‌کند و کودکان فلج مغزی تا پایان عمرشان با این وضعیت زندگی می‌کنند. هرچند تمام این کودکان بزرگ می‌شوند و می‌آموزند که با گسترش یافتن و مداخله کاردرمانی می‌توانند تأثیرات ناتوانی‌شان را روی انجام کارهای روزمره کاهش دهند، ولی با این وجود فلج مغزی را نمی‌توان به طور کامل درمان کرد. اما با تجویز داروهای خوراکی و گاهی جراحی‌ برای‌ تصحیح‌ مشکلات‌ عضلانی‌ و بدشکلی‌های‌ مربوطه‌ می توان تا حدودی این بیماری را کنترل کرد. با انجام‌ فیزیوتراپی‌، کار درمانی‌، گفتار درمانی‌، و استفاده‌ از وسایل‌ مخصوص‌ می‌توان‌ به‌ کودک‌ کمک‌ کرد تا به‌ حداکثر توانایی‌ ممکن‌ دست‌ یابد.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
دوشنبه, 11 اردیبهشت,1402

الی

سلام‌
من‌دختر۳۰ساله‌cp خفیف روی پنجه‌پا‌راه‌میرم‌سرپاهام‌افسرده‌شدم‌‌سلول‌بنیادی‌ برای منم‌جواب‌میده

دوشنبه, 11 اردیبهشت,1402

پزشک مشاور

الی@:
باسلام
این طرح فلج مغزی یکبار در رویان اجرا شده است و هم اکنون نیز در فاز دوم کلینیکال ترایال بیماران قبلی است و قرار است دوباره نیز طرح اجرا شود،ولی این طرح رده سنی شما را شامل نمیشود. اخبار بیشتر در خصوص زمان و شرایط اجرای طرح جدید، متعاقبا از طریق همین سایت اعلام میشود.

ﺳﻪشنبه, 25 بهمن,1401

محمد

باسلام
من یک دختر ۶ ماهه دارم که تاحالا دکترها نتونستن تشخیص بدن مشکلش چیه،بعضی میگن میکروسفالی وتشنج هم داره،بعضی ها میگن فلج مغزی میخواستم بدونم تو کشور آلمان میتونن درمان بکنن ویا تو شهر تهران کلینیکی هست که بشه مشکلش رو فهمید.متشکرم

ﺳﻪشنبه, 25 بهمن,1401

پزشک مشاور

محمد@:
باسلام
این طرح فلج مغزی یکبار در رویان اجرا شده است و هم اکنون نیز در فاز دوم کلینیکال ترایال بیماران قبلی است و قرار است دوباره نیز طرح اجرا شود، اخبار بیشتر در خصوص زمان و شرایط اجرای طرح جدید، متعاقبا از طریق همین سایت اعلام میشود.

پنجشنبه, 01 مهر,1400

امیرحسین

من یه دختر ۱ سال و ۹ ماه دارم که چون بند ناف دو دور دور گردن پیچیده بوده اکسیژن نرسیده و دچار cpشده نا امید هستیم ایا با تزریق سلول بنیادی درمان دارد

پنجشنبه, 13 آبان,1400

پزشک مشاور

امیرحسین@
با سلام
در ایران این طرح یکبار با تزریق سلول های CD133 مغز استخوان به روش داخل فضای نخاعی به بیماران CP به 12 بیمار بین سنین 4-12 سال انجام شد و حتی رویت شد که وضعیت بیماران به سوی بهبودی رفت.

دوشنبه, 08 خرداد,1396

پزشک مشاور


فاطمه@:
باسلام
طرح قبلی هنوز به پایان نرسیده است واز طرفی تعداد افرادی که ثبتنام کرده اند زیاد است،لطفا جهت پیگیری با تلفن 22339951 تا 53 کلینیک نورولوژی پژوهشگاه رویان تماس بگیرید.

دوشنبه, 08 خرداد,1396

فاطمه

باسلام فرزند من صباربیعی بیماری فلج مغزی دارد الان دوسال است که درپژوهشگاه رویان درنوبت عمل قرارگرفته است اماتاحالا هیچ اقدامی صورت نگرفته است.ماهنوزمنتظریم
لطفا یک خبری بدهید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

دوشنبه, 01 خرداد,1396

پزشک مشاور

علی@:
باسلام
در کلینیک سلول درمانی رویان چند سالی است طرحی بالینی دراین زمینه شروع شده است اما تزریق این سلول ها به معنای درمان نهایی نیست بلکه بیشتر به نوعی مانع پیشروی بیماری است.جهت اطلاع از نحوه شرکت در کار آزمایی های بخش نورولوژی با این شماره ها 22339951 تا 53 بخش نورولوژی در تماس باشید.

یکشنبه, 31 اردیبهشت,1396

علی

سلام.فرزند من 16ساله هست دچارفلج مغزی .بسیارکاردرمانی وفیزیوتراپی وگفتار وغیره انجام دادم .ولی زیادبهبودنشد.هوشیاراست.تکلم کمی دارد.حرکت ندارد به شرط کمک وگرفتن دستهای او تاحرکت کند.آب ریزی دهان زیاد دارد.بسیاربه صداحساس هست یعنی باکوچکترین صدا می ترسد وشدید تکان میخورد.ولی ارام ومهربان هست ازنظر نظافت وبهداشت بسیار تمیز می باشد ولی باید کمک کرد به او .خواستم سوال کنم که آیا میشود جایی راکه بتواند به ما مشاوره بدهد وکمک کند در درمان اوبه مامعرفی کنید.

ﺳﻪشنبه, 19 اردیبهشت,1396

پزشک مشاور

ابوالفضل@:
باسلام
این طرح یکبار در رویان اجرا شده است ،برای تعیین وقت و اطلاع از شروع مجدد طرح وگرفتن ویزیت با شماره 22339951 تا 53 کلینیک نورولوژی تماس بگیرید.

دوشنبه, 18 اردیبهشت,1396

ابوالفضل

با سلام من دختری دارم که درحین زایمان سرش یک ساعت بیرون ماند بدنش داخل به دلیل زایمان سخت اکسیژن به مغزش نرسید والان 5سالشه الان دچارناتوانی حرکتی وحرف هم نمیزنه فقط چهاردست وپا میره آیا پژوهشگاه رویان درمانی دارد لطفا راهنمایی کنید سپاسگزارم

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه