تاریخ انتشار: شنبه 20 مهر 1392
سلول درمانی، روشی نوین برای درمان تومورهای غدد بزاقی
دکتر نوید احمدی روزبهانی

  سلول درمانی، روشی نوین برای درمان تومورهای غدد بزاقی

یک متخصص گوش و حلق و بینی گفت:تومورهای غدد بزاقی مانند همه تومورها به دو دسته خوش خیم و بد خیم تبدیل می شوند.جای قرار گرفتن غدد بزاقی در بدن مشخص و متفاوت است و باید توجه داشت هرجا که غدد بزاقی وجود دارد، احتمال ایجاد تومور نیز هست.
امتیاز: Article Rating
دکتر نوید احمدی روزبهانی،عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، در گفت و گو با بنیان گفت: غدد بزاقی غددی هستند که در ناحیه سر و گردن و اطراف دهان بزاق ترشح می کنند. این غدد به دو دسته ماژور و مینور تقسیم می شوند.
وی افزود: 3 جفت غدد اصلی ماژور وجود دارد که شامل بناگوش، زیرفکی(استخوان فک پایین) و زیر زبانی می شود. اما تعداد غدد مینور یا غدد فرعی زیاد است و در مخاط دهان، زبان، حلق، حنجره و بینی قرار دارد.
 این متخصص گوش و حلق و بینی شایع ترین تومور غدد بزاقی را در غدد بناگوش دانست و بیان کرد: تعداد سلول هایی که در این عضو از بدن وجود دارد دلیل اندازه بزرگ آن بیشتر است. بنابراین احتمال ایجاد تومور هم با توجه به تعداد بالای سلول ها بیشتر است.همچنین این غده ازعصب حرکتی صورت می گذرد و ممکن است بعد از عمل عصب آسیب ببیند،  به همین دلیل توصیه می شود کسی که به اندازه کافی در این امر مهارت دارد این عمل را انجام دهد.چون اگر با موفقیت انجام نشود و عصب صورت با مشکل مواجه شود، علائمی را در صورت او مشاهده خواهیم کرد که در افرادی که سکته کردند مشاهده می کنیم.اما معمولا تومورهای موجود در این ناحیه خوش خیم هستند.
دکتر روزبهانی با اشاره به اینکه احتمال تبدیل تومورهای خوش خیم به تومورهای بد خیم وجود دارد ادامه داد: برخی افراد مبتلا به تومورهای بدخیم هستند که برای درمان آن اقدام نکرده اند.چنانچه این افراد سیگار بکشند یا دچار عفونت های مزمن باشند تومورهای خوش خیم به تومورهای بدخیم تبدیل می شوند.
سلول درمانی، روشی نوین برای درمان تومورهای غدد بزاقی
این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی درمان تومورهای غدد بزاقی را جراحی دانست و اظهار داشت: اولین  درمان تومورهای خوش خیم و بدخیم جراحی است.پس از جراحی از شیمی درمانی با پرتو درمانی استفاده می شود.باید توجه داشت هرجا که از روش شیمی درمانی استفاده می شود از روش های نوین درمانی دیگر هم بهره برده می شود.
وی ادامه داد: سلول درمانی یک روش نوین درمانی است و در حال حاضر به عنوان درمان کمکی از آن یاد می شود.هنگامی که غده برداشته می شود جای آن در بدن خالی می ماند ما سعی داریم با استفاده از تکنیک های مهندسی بافت و با استفاده از سلول درمانی که از خود فرد گرفته می شود این سلول ها را بازسازی کنیم، البته این امر در حال حاضر در دست تحقیق است.
کاشت حلزون گوش، درمانی برای ناشنوایی مادر زادی
دکتر روزبهانی در خصوص درمان ناشنوایی نیز با تاکید بر اینکه کاشت حلزون گوش برای درمان ناشنوایی مادر زادی است گفت: از هر 100 نفر 1 نفر با کاهش شنوایی عمیق مواجه است.بنابراین این بیماری امری شایع است.
وی ادامه داد: تا حالا درمانی برای ناشنوایی مادر زادی وجود نداشته است.اما در حال حاضر درمانی که برای این بیماری استفاده می شود کاشت حلزون شنوایی است.این بیماران کسانی هستند که عصب شنوایی آن ها سالم است و حلزون گوششان با مشکل مواجه است.حلزون الکترونیکی دستگاهی است که به صورت الکترونیکی وظیفه حلزون طبیعی را انجام می دهد.
دکتر روزبهانی وظیفه اصلی کاشت حلزون گوش را  تبدیل صوت به سیگنال های الکتریکی دانست و بیان کرد:این حلزون مصنوعی دقیقا کار حلزون طبیعی را انجام می دهد.سن کاشت آن حداکثر زیر دو سال و قبل از اینکه بچه قادر به صحبت کردن باشد است.در غیر این صورت این درمان بی فایده است و قسمتی از مغز که مخصوص گفتار است تنبل می شود و رشد نمی کند.چنانچه در  افراد بالغ این عمل انجام شود فرد صدا را می شناسد اما قادر به تشخیص نیست.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه