تاریخ انتشار: دوشنبه 29 مهر 1392
کشف دارویی جدید بر علیه ویروس HIV

دانشمندان موفق به کشف داروی جدیدی شدند که با مهار اینتگراز از تکثیر ویروس HIV در بدن جلوگیری می کند.

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress  ،  میلیون ها نفر در سراسر جهان همراه با ویروس HIV زندگی می کنند. در هر سال 2.5 میلیون نفر نیز به این ویروس آلوده می شوند. در دانشگاه Georgia داروی جدیدی کشف شد که به ویروس HIV قبل از ادغام با DNA انسان حمله می کند. به گفته دکتر Nair آنها توانستند یک مهار کننده برای این ویروس کشف کنند. این مهار کننده بر علیه بسیاری از واریانت های HIV مؤثر می باشد. آنزیم HIV integrase هدف ایده آلی جهت درمان دارویی این بیماری می تواند باشد. به دلیل آنکه برای تکثیر ویروس بسیار ضروری است و معادل انسانی آن نیز وجود ندارد. بنابراین عوارض جانبی کمتری خواهد داشت.مسیرهای پیام رسانی سلول نقش کلیدی در تهاجم HIV به سلول ها ایفا می کند.
در مرحله ابتدایی آلودگی با ویروس، سیستم ایمنی بدن آنتی بادی هایی را جهت تهاجم به ویروس ترشح می کند. سلول های helper-T که CD4+ هستند، نقش مرکزی در پاسخ ایمنی بدن بازی می کنند و باقی سلول های ایمنی را جهت انجام عملکرد دفاعی خاصی تنظیم می کنند. ویروس HIV سلول های T را شناسایی کرده و به سطوح خارجی آنها متصل شده و به داخل نفوذ می کنند. پوشش خارجی خود را ایجاد می کنند، در حدود 15 پروتئین و اسید ریبونوکلئیک ویروسی ترشح می کند و از مکانیسم تکثیری سلول های انسان جهت تکثیر خود در تعداد زیاد بهره برداری می کند. تمامی مراحل شامل همانندسازی و تکثیر HIV در جهت آلوده کردن سیستم انسان می باشد. یک مسئله بسیار ویرانگر الحاق DNA ویروسی به DNA انسان می باشد. این الحاق طی یک فرآیند بیوشیمی پیچیده رخ می دهد که توسط آنزیم اینتگراز HIV تسهیل می گردد.
با مرگ سلول های T، سیستم ایمنی قادر به دفاع از خود نمی باشد. عفونت های دیگری از جمله پنومنی، مننژیت، TB مقاوم به آنتی بیوتیک و سایر عفونت های باکتریایی و ویروسی می تواند در این بیماران آلوده به HIV کشنده باشد. HIV و AIDS و سل مقاوم به دارو از جمله بیماری های کشنده می باشند که  عده ای زیادی را در هر سال از بین می برد. به گفته دکتر Nair الحاق ویروس به DNA انسانی برگشت ناپذیر است. به همین دلیل این مرحله بسیار ویرانگر می باشد. دارویی که این گروه کشف کردند آنزیم اینتگراز را بلوکه می کند. اما به گفته سرپرست این گروه تولید تنها یک واکسن واحد نمی تواند به طور مؤثر ایمنی کامل بر علیه HIV را فراهم کند بدلیل آنکه چندین فرم و انواع گوناگونی از این ویروس وجود دارد. تلاش دانشمندان در تولید مهار کننده اینتگراز منجر به ایجاد دو داروی مورد تأیید FDA گردید. عفونت همزمان با باکتری ایجاد کننده سل و دیگر میکروب ها و ویروس ها پیچیدگی های دیگری را به درمان HIV می افزاید و نیاز به دارویی دارد که همزمان برضد ترکیبات ضد ویروسی عمل کند. تولید ترکیبات با سمیت پائین و همچنین مقاومت آن و پروفایل حساسیت دارو بر علیه HIV مقاوم شده بسیار حائز اهمیت است. در کل،  فعالیت ضد ویروسی داروی مهار کننده اینتگراز گزینه ای جدید در جهت پیشرفت های آتی در تولید عامل های درمانی ضد HIV/AIDS را بوجود آورده است. این روش درمان هم اکنون در مرحله آزمایش قبل از کلینیک می باشد.