تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 14 آبان 1392
عدم درمان ویلسون کشنده است
فوق تخصص بيماری های گوارش و كبد

  عدم درمان ویلسون کشنده است

یک فوق تخصص بيماری های گوارش و كبد گفت: ویلسون از جمله بیماری های نادر است و شیوع آن یک نفر در چهل هزار تولد است که در صورت عدم درمان، کشنده خواهد بود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان دكتر محمود قاسمی نژاد افزود: بیماری ویلسون یک بیماری کبدی است که  در صورت مراجعه دیر هنگام به پزشک کلیه، چشم، سیستم مغز و اعصاب، مفاصل، استخوان، غدد و قلب را درگیر می کند.
وی با اشاره به اینکه این بیماری ژنتیکی است و به دنبال افزایش سطح آزاد مس در بدن ایجاد می شود، خاطر نشان کرد: این بیماری با درمان به موقع قابل کنترل بوده و حتی بسیاری از علایم آن قابل برگشت است و در خانواده هایی که ازدواج های فامیلی در آنها مرسوم بوده این بیماری شایع تر است.
او تصریح کرد: بزرگی ، التهاب و نارسايی مزمن كبد، تورم شكم، زردی، ورم اندام ها، خونريزی داخل مری و مشكل در انعقاد خون از جمله نشانه های اين بيماری است و اکثر مبتلایان به ویلسون دچار اختلالات حركتی و شناختی، لرزش دست، اختلال در صحبت كردن، مشكلات تحصيلی، اختلال رفتاری و روانی ، دشواری در بلع، سردرد و تشنج می شوند.
 قاسمی نژاد ادامه داد: اختلال در سيستم غدد ترشحی بدن، درد های مفاصل، تشكيل حلقه اطراف قرنيه، نارسايی كليه، كم خونی، اختلالات قاعدگی، سقط مكرر، به تاخير افتادن بلوغ و نارسایی های قلب از ديگر نشانه های اين بيماری است.
وی با اشاره به اینکه درمان این بیماری مادام العمر است، عنوان کرد: تخليه ميزان مس رسوب يافته در بافت ها و جلوگيری از رسوب مجدد مس یکی از راه های درمانی این بیماری است. از سوی دیگر درمان دارویی مناسب از پیشرفت بیماری جلوگیری می کند و علایم بیماری را از بین می برد.
این متخصص گوارش اظهار کرد: افراد مبتلا به ویلسون باید میزان مس دریافتی خود از طریق غذا را به یک میلی گرم در روز کاهش داده دهند و از مصرف غذاهای سرشار از مس امتناع کنند.
او در خاتمه در خصوص سلول درمانی این بیماری گفت: سلول درمانی بسیاری از بیماری ها بیانگر این بوده که این علم نوین می تواند در آینده بسیار امید بخش باشد اما برای این بیماری تاکنون هیچ اقدامی در ایران صورت نگرفته است.
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه