تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 28 آبان 1392
توقف آسیب شبکیه وابسته به سن توسط سلول های بنیادی بافت چربی

  توقف آسیب شبکیه وابسته به سن توسط سلول های بنیادی بافت چربی

دانشمندان به نقش حفاظتی پروتئین ترشحی سلول های بنیادی مشتق شده از بافت چربی به نام پروگرانولین بر علیه آسیب شبکیه وابسته به سن پی بردند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، یک گروه تحقیقاتی در ژاپن گزارش کردند که در مدل موشی، یک نوع از پروتئین های سلول های بنیادی مشتق شده از بافت چربی می تواند از آسیب به شبکیه وابسته به سن و القا شده توسط نور جلوگیری به عمل آورد. در مطالعه ای بیان شده بود که تزریق  سلولهای بنیادی  مشتق شده از بافت چربی (ASCs) به موش ها آسیب شبکیه القا شده توسط  نور را کاهش می دهد. همچنین این سلول های بنیادی در محیط کشت نیز موجب مهار آسیب شبکیه ایجاد شده با پراکسید هیدروژن و نور مرئی هم در کشت و هم در موش زنده می گردد.
یک نوع پروتئین به نام پروگرانولین در ASCs ها نقش حیاتی در حفاظت علیه آسیب های القا شده توسط نور به چشم بازی  می کند. مدت طولانی در معرض نور بودن موجب تخریب فتورسپتورها گشته و همچنین اثرات بسیاری بر وقوع تخریب ماکولای وابسته به سن نیز خواهد داشت. در موارد اولیه کوری در بیماری های تخریبی مانند تخریب ماکولای وابسته به سن فتورسپتورها از بین می روند. تاکنون روش های درمانی مؤثر کمی شناخته شده است.
مطالعه اخیر نشان داد که سلول های بنیادی مشتق شده از مغز استخوان از تخریب سیستم عصبی مرکزی محافظت می کند. مانند این سلول ها، سلول های ASCs قابلیت خود نوزایی، تغییر و تمایز را دارند و دسترسی به آنها نیز راحت تر می باشد.
اثرات سلول های بنیادی بدست آمده از بافت چربی در بهبود بیماری ها هم در in vitro و هم in vivo در مدل های موشی مورد بررسی قرار گرفت. 5 روز پس از تزریق، حیوانات به منظور تخریب فتورسپتورها و عملکرد شبکیه مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که تخریب به طور معنی داری مهار شده است.
پروگرانولین یکی از پروتئین های ترشحی اصلی ASCs ها می باشد که اثرات حفاظتی بر علیه آسیب شبکیه هم در محیط کشت و هم در حیوانات را نشان می دهد. بنابراین می تواند یک هدف درمانی مناسب برای بیماری های تخریبی باشد. این مطالعه پیشنهاد می کند که پروتئین پروگرانولین نقش حیاتی در حفاظت علیه آسیب به شبکیه القا شده توسط  نور،ایفا می کند که به روش های درمانی جدید این بیماری های تخریبی اشاره دارد.
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه