تاریخ انتشار: یکشنبه 10 آذر 1392
سلول درمانی طول عمر بیماران کبدی را بیشتر می کند
رئیس مرکز تحقیقات گوارش شهید بهشتی

  سلول درمانی طول عمر بیماران کبدی را بیشتر می کند

رئیس مرکز تحقیقات گوارش دانشگاه شهید بهشتی با تاکید به اینکه سلول درمانی هنوز به مرحله ای نرسیده است که بتوان آن را جایگزین پیوند کبد کرد گفت: در صورتی که بتوان از سلول درمانی برای بیماران کبدی استفاده کرد، طول عمر افراد مبتلا به بیماری های کبدی افزایش پیدا می کند.
امتیاز: Article Rating
دکتر محمدرضا زالی در گفتگو با خبرنگار "بنیان" افزود: استفاده از سلول های بنیادی در زمینه پیوند کبد و درمان بیماری های کبدی مانند سیروز کبدی در بخش تحقیقات است و نتایج به دست آمده نشان دادند استفاده از سلول درمانی خطر ابتلا به سیروز کبدی را کاهش می دهد.
هپاتیت و سرطان روده قابل پیشگیری هستند
رئیس مرکز تحقیقات گوارش دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه تحقیقات انجام شده در مرکز تحقیقات بیشتر روی بیماران مبتلا به هپاتیت و سرطان روده است افزود: ما عقیده داریم این بیماری ها قابل پیشگیری هستند و قصد داریم در جامعه اقدامات پیشگیری انجام شود.
وی افزود: با اقدامات غربال گری هپاتیت نوع b و c کنترل می شود تا افراد مبتلا دچار سرطان کبد نشوند. همچنین افرادی که در فامیل سابقه سرطان روده دارند می توانند برای پیشگری اقدام کنند.
دکتر زالی در پاسخ به این سوال که شناسایی فاکتورهای پیش بینی کننده پاسخ به درمان در بیماران هپاتیت اتو ایمیون چگونه است گفت: در هپاتیت c داروهای جدیدی  کشف شده است که هپاتیت cرا کاملا درمان می کند.همچنین بیماری هپاتیت b هم قابل درمان شده است.البته هنوز داروهای جدید که در مدت کوتاه هپاتیت را درمان می کند برای هپاتیت c وارد ایران نشده و تا چند ماه آینده وارد کشورخواهد شد.
سن ابتلا به کبد چرب پایین آر مده است
دکتر زالی در ادامه با تاکید بر اینکه همه ممکن است به کبد چرب مبتلا شوند افزود:هرفردی  که غذای فست فود زیاد مصرف می کند و تحرک کم دارد، چون سوخت و ساز بدنش پایین است و در نتیجه بدن نمی تواند انرژی حاصل از غذا را بسوزاند ممکن است دچار کبد چرب شود.زیرا این انرژی تبدیل به چربی در شکم، دور شکم، کبد و سایر اعضای بدن می شود.
وی افزود: سن ابتلا به کبد چرب پایین امده و به زیر 10 تا 15 سال رسیده است.زیرا محیط های ورزشی سالم برای کودکان وجود ندارد و بیشتر وقت کودکان صرف بازی های کامپیوتری و موبایل می شود.
تغییر میکروب های روده به بهبود شرایط بیمار کمک می کند
رئیس مرکز تحقیقات گوارش دانشگاه شهید بهشتی  با اشاره به اینکه میکروب های روده نقش تعیین کننده ای در چاقی افراد، ابتلا به دیابت، فشار خون و بیماری های عروق قلبی و مغزی دارند ادامه داد:بخشی از این موادی که باعث تشدید این عوارض می شود در داخل روده و توسط میکروب ها تولید می شود.وقتی این میکروب ها وارد بدن می شوند آسیب هایی را ایجاد می کنند و شخص مستعد به  افزایش وزن و کبد چرب، سکته های قلبی می شود.
وی در پایان گفت: محققان سعی دارند با استفاده از تغییر میکروب های روده بتوانند در آینده با این بیماری مبارزه  و به بهبود شرایط بیمار کمک کنند. یعنی باعث کاهش وزن بیمار، جلوگیری از ابتلا به دیابت و بیماری های عروقی و  قلبی شود .
دکتر زالی تاکید کرد مقدار زیادی از این تحقیقات اثبات شده است.این تحقیقات نیازمند تکنولوژی بالایی است که در فعلا در ایران موجود نیست اما از مهم ترین بحث های دنیا است.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
ﺳﻪشنبه, 15 اردیبهشت,1394

الي

با سلام، <br />آقاي ٦٢ ساله اي مبتلا به ديابت نوع دو و هپاتيت B مزمن و سيروز هستند، كه با آب آوردن شكم و زردي شديد چهره و چشمها و... متوجه وخامت بيماري خود شدند و الان بيش از دو هفته است كه در بيمارستان بستري هستند، آيا اميدي به درمان و افزايش طول عمر ايشون هست؟ اگر بله بهترين جا براي مراجعه و اقدام به درمان هاي جديد و سريع كجاست؟ لطفا راهنمايي بفرماييد. <br />متشكرم

ﺳﻪشنبه, 20 اسفند,1392

لیلا عرب

رسول عزیز <br />با سلام <br />در درمان هپاتیت سلول درمانی کمک کننده نمی باشد بلکه تحقیقات سلول درمانی بر درمان سیروز ناشی از هپاتیت در حال بررسی است.

ﺳﻪشنبه, 20 اسفند,1392

رسول

باسلام یکی از بستگان خانم 25 ساله مدت 8 سال است که مبتلا به هپاتیت B مزمن میباشد.که هر ششماه تحت نظر پزشک مربوطه آزمایشات لازم صورت می گیرد.که تاکنون نیازی به استفاده از دارو و درمان نبوده حال سوالم از جناب آقای دکتر زالی پزشک حاذق ومحترم اینه که امیدی برای درمان قطعی با سلول درمانی وجود دارد یا خیر لطفآبذل محبت نموده راهنمایی بفرمایید. با تشکر

چهارشنبه, 18 دی,1392

لیلا عرب

با سلام <br />سئوال شما تخصصی بوده و در این مورد باید با فوق تخصص گوارش و کبد مشاوره کنید.

ﺳﻪشنبه, 17 دی,1392

rosita

salam---toro khoda jenab doktor javab man bedahed.. bhepatit c ..betor koli darman darad..yani daroy ke dar eropa hast be nam solvadi sefousbiuor manzoreton hast ? va az taregh mediver aya darman meshavad?

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه