تاریخ انتشار: یکشنبه 10 آذر 1392
سلول درمانی ریزش مو موفقیت آمیز بوده است
یک متخصص پوست

  سلول درمانی ریزش مو موفقیت آمیز بوده است

یک متخصص پوست گفت: در سلول درمانی ریزش مو نمونه کوچکی از فولیکول‌های مو طی پروسه جراحی و با بی‌حسی موضعی از پوست سر بیمار برداشته و در محیط کشت مناسب طی سه‌هفته تکثیر شده و در یک محیط استریل مخصوص تزریق می‌شود که در پی آن رویش موی جدید تقریبا پس از سه ماه اتفاق می‌افتد.
امتیاز: Article Rating

دکتر محمود سینا، متخصص پوست و مو و زیبایی در گفتگو با خبرنگار بنیان در خصوص سلول درمانی درمان ریزش مو با اشاره به اینکه این پروژه اکنون در فاز حیوانی با نتایج قابل قبولی همراه بوده است، بیان داشت: در این روش نمونه کوچکی از فولیکول‌های مو طی پروسه جراحی و با بی‌حسی موضعی از پوست سر بیمار برداشته و در محیط کشت مناسب طی سه‌هفته تکثیر شده و در یک محیط استریل مخصوص تزریق می‌شود که در پی آن رویش موی جدید تقریبا پس از سه ماه اتفاق می‌افتد.
سینا گفت: امید است در آینده نزدیک این روش بتواند تحولی در درمان ریزش مو ایجاد کند.
رفع موهای زائد با لیزر سرطان زا نیست 
وی در خصوص رفع موهای زائد با لیزر نیز گفت: لیزر کاربردهای درمانی فراوانی دارد که استفاده از آن در زیبایی صورت، کم کردن چروک ها و بحث جوانسازی از طریق برداشتن لایه های سطحی پوستی، کولاژن سازی و تولید سلول های جدید پوست شایع تر است.
وی خاطر نشان کرد: سیستم های لیزر با انتخاب طول موجهای مناسب تعداد زیادی از فولیکول های ریشه مو را مورد هدف قرار می گیرد و به دنبال آن تخریب سلول های زاینده مو در ناحیه فولیکول صورت می گیرد.
او در خصوص تابش بیش از حد اشعه خورشید به پوست اذعان کرد: برنزه کردن پوست با اشعه ماورا بنفش آفتاب به دلیل اینکه به سلول های کولاژن ساز پوست آسیب می رسد نه تنها موجب بروز پیری زودرس و چین و چروک های پوستی شده بلکه مهم ترین عامل ایجاد سرطان پوست به شمار می رود.
سینا در خصوص انجام کارهای زیبایی توسط افراد غیر متخصص گفت: به کارگیری افراد غیر متخصص در کارهای زیبایی می تواند زمینه بروز ابتلا به بیماریهای عفونی و‌ احتمال انتقال بیماری های ایدز، ‌هپاتیت، سل و ... را افزایش دهد.
جوانسازی پوست با PRP
وی اظهار داشت: از سن 40 سالگی به بعد، پوست بسیاری از افراد دچار شل شدن و افتادگی می‌شود که بسیاری از افراد برای جوان سازی پوست از روش PRP استفاده می کنند.
این متخصص پوست ، مو و زیبایی ادامه داد: استفاده از PRP از دو تا سه دهه قبل در رشته های مختلف پزشکی مثل دندانپزشکی وجراحی فک و صورت ، سوختگی ها و درمان زخم های مزمن شروع شد اما در حال حاضر برای زیبایی و جوانسازی کاربرد بسیار دارد.

او خاطر نشان کرد: در روش پی آر پی با انتخاب بیمار و رگ او، حدود 8 سی سی خون بیمار درون کیت های استاندارد گرفته و سانتریفیوژ شده و پلاکتهایش جدا می شوند سپس پلاکتها فعال سازی شده و در محل مورد نظر تزریق می شوند.
تفاوت بوتاکس و پی آر پی
وی با تاکید بر تفاوت بوتاکس و پی آر پی، خاطرنشان کرد: بوتاکس دارویی از خارج بدن است اما پی آر پی ماده ای است که از خود بدن به دست می آید از این رو اهمیت شایانی دارد.
او در خصوص مقایسه بوتاکس و پی آر پی ،ادامه داد: بوتاکس بر روی چروک های دینامیک موثر است که در ناحیه پیشانی و گوشه های چشم ایجاد می شود و علت آنها انقباض عضلات است اما پی آر پی برای چروک های استاتیک به کار می رود که در هر نقطه ای از پوست بدن ایجاد می شود و علت آن  پیری و عوامل محیطی مانند تابش اشعه آفتاب است.
این استاد دانشگاه اذعان کرد: بوتاکس دارای اثر موقت است و 4 تا 12 ماه طول می کشد تا تاثیرگذار باشد و با تکرار تزریق، اثراتش طولانی تر می شود اما پی آر پی با توجه به ترمیمی که در لایه های پوست ایجاد می کند روشی دائمی محسوب می شود اما چون روند پیری هیچگاه متوقف نمی شود، تکرار جلسات در این روش هر 1 تا 4 سال یک بار خواهد بود.
او افزود: گاهی نیز بوتاکس جنبه درمانی دارد و برای کسانی که زیاد عرق می کنند و یا کسانی که دچار اسپاسم عضلات می شوند به کار می رود.
وی در خصوص هزینه های پی آر پی گفت: هزينه بالای كيت‌هايی كه برای اين نوع درمان استفاده می‌شود باعث شده تا كيت‌ها و سانتريفيوژ‌های تقلبی جايگزين مشابه اصلی آنها شوند و کیت های تقلبی به خوبی عمل تجزيه و جداسازی پلاسما را انجام نمی دهند .
سینا گفت: پی آر پی با تزریق سلولهای بنیادی فولیکول مو که تنها در مراکز معتبر و برجسته دنیا و فقط در یک مرکز تحقیقاتی در ایران آن هم در فاز حیوانی در حال انجام است کاملا متفاوت است در حالیکه متاسفانه تعدادی از مراکز از عبارت سلولهای بنیادی جهت عوام فریبی استفاده می کنند.
 

پایان مطلب/
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه