تاریخ انتشار: دوشنبه 11 آذر 1392
عدم دخالت فاکتورهای ژنتیکی در بیماری آشالازی
فوق تخصص گوارش

  عدم دخالت فاکتورهای ژنتیکی در بیماری آشالازی

یک فوق تخصص گوارش بهترین راه تشخیص بیماری آشالازی را مانومتری مری و رادیولوژی دانست و گفت: آشالازی یه بیماری ویروسی است و فاکتورهای ژنتیکی در آن دخالت چندانی ندارند.
امتیاز: Article Rating
در آشالازی، سلول های عصبی داخل جدار مری از بین رفته است. در نتیجه اسفنکتر یا دریچه انتهایی مری در هنگام بلع غذا باز نمی شود و انقباضهای قسمت های میانی و انتهایی مری نیز خاصیت پشت سر هم و پیش برنده غذا را ندارد، بلکه اکثرا"به صورت ضعیف، ناهماهنگ و هم زمان است. در حرکات دودی طبیعی لوله گوارش ابتدا عضلات قسمتی از لوله گوارش منقبض می شود. هم زمان با این انقباض عضلات قسمت بعد متسع می شود. در نتیجه محتویات موجود در مجرای لوله گوارش (از جمله غذا) از قسمت منقبض به طرف متسع رانده می شود. سپس قسمتی که درمرحله قبل متسع بود منقبض و قسمت بعد از آن متسع می گردد و غذا یا سایر محتویات لوله گوارش باز هم جلوتر می رود. به این حرکات انقباضی منظم، هماهنگ، پشت سر هم و پیش برنده لوله گوارش حرکات دودی می گویند. اگر این انقباض ها به صورت هم زمان باشد و حالت پشت سر هم و یکی پس از دیگری نداشته باشد، محتویات لوله گوارش به طرف جلو حرکت نخواهد کرد بلکه در همان جای قبلی خود باقی خواهد ماند.
با توجه به شباهت علائم آشالازی، این بیماری می تواند بمانند بیماری ریفلاکس گاستروازوفاژیال و فتق هیاتوس ایجاد مشکل کند. تشخیص با فشارسنجی مری یا علامت نوک پرنده در عکس بلع باریم است
در همین زمینه با دکتر امیر هوشنگ محمد علیزاده، فوق تخصص گوارش و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به گفتگو نشستیم . آنچه در پی می آید حاصل این گفتگو است. 
آقای دکتر لطفا درباره تشکیل بانک خون و برای بیماران آشالازی برایمان بگویید . 
قرار بود بانک خون و DNA برای بیماران مبتلا به آشالازی تشکیل شود اما به دلیل مشکلاتی که پیش آمد هنوز این امر محقق نشده است.در صورت تشکیل این بانک احتمال ابتلای سایر افراد خانواده به این بیماری را می توان تخمین زد.
بهترین راه تشخیص و درمان این بیماری چیست؟
 بهترین راه تشخیص بیماری آشالازی مانتومتری مری و رادیولوژی است.بنابراین فعلا راه های دیگری برای تشخیص و درمان این بیماری پی گیری نمی شود.
آشالازی نوعی اختلال حرکتی مری است . در این بیماری اسفنگتر تحتانی مری به طور متناسب با بلع و فرو دادن غذا شل نمی‌شود.علت این اختلال تحلیل شبکه عصبی مری است. بیماران اغلب در بلع غذا مشکل دارند.
بیماری آشالازی چگونه درمان می شود؟
درمان بیماری آشالازی را از سه طریق است. 
1.از طریق جراحی که این راه به سه قسمت تقسیم می شود:میوتومی هلر، میوتومی از طریق اندوسکوپی و قرار دادن بالون در انتهای مری.که برای انجام آن، انتهای مری را باز کرده و بالون را در آن قرار می دهند.
2.تزریق توکسین که برای یبوست ناشی از آشالازی مناسب است.البته این درمان برای کوتاه مدت موثر است و احتمال برگشت بیماری پس از دوره کوتاهی بعد از درمان وجود دارد.
3.درمان های دارویی که این درمان ها هم برای زمان کوتاه موثر است و فقط بیماری را کنترل می کند.اکثر این داروها برای مصرف باید در زیر زبان قرار بگیرند.
فاکتورهای ژنتیکی در بیماری آشالازی چقدر تاثیر گذار است؟
فاکتورهای ژنتیکی در ابتلا به بیماری آشالازی چندان تاثیر گذار نیستند. این بیماری بیشتر زمینه ویروسی دارد.این بیماری با ترشح پادزهرهایی شبکه عصبی بدن را تهدید می کند و در نتیجه کمیت و کیفیت عمر بیمار را کاهش می دهد.
البته در افرادی که دچار سرطان معده، سرطان کیسه صفرا و.. هستند ممکن است به دلیل وجود سرطان که در برخی موارد زمینه ارثی دارد آشالازی کاذب به وجود بیاید که شبکه عصبی انتهای مری را تهدید می کند.
 
 مولکول های نوروتروپیک در بیماران مبتلا به آشالازی نوع یک چقدر موثر است؟
تحقیقاتی بر روی این فاکتور در سایر کشورها در حال انجام است اما درمان بیماری بر این اساس هنوز خیلی جا افتاده نیست و فعلا در مرحله تحقیقاتی در کشورهای دیگر قرار دارد.در حال حاضر میوتومی موثرترین راه درمان بیماران آشالازی است.
 
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
جمعه, 02 خرداد,1393

mojtaba sadati

با سلام خدمنت شما . <br />من جراحي اشالازي مري انجام دادم ولي كامل خوب نشدم اي تا اخر عمرم همينجوري به سختي بايد غذا بخورم يا با جراحي مجدد مشكلات كمتر ميشه؟ايا امكان داره اشالازي مري به سرطان تبديل بشه.ممنون ميشم اگه جواب بدين.ادريس ايميل منm.msp68@chmail.ir

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه