تاریخ انتشار: یکشنبه 17 آذر 1392
آفت های دهانی مکرر می تواند از علائم بیماری بهجت باشد
فوق تخصص پوست

  آفت های دهانی مکرر می تواند از علائم بیماری بهجت باشد

یک فوق تخصص پوست در خصوص باردار شدن افراد مبتلا به بیماری بهجت گفت: اغلب زنان به نوع خفيف این بيماری مبتلا می شوند اگر تحت درمان باداروهای سركوب‌كننده ايمنی نیستند می توانند باردار شوند در غیر این صورت بارداری برای آنها خطرناک است.
امتیاز: Article Rating

دکتر محمود شریف زاده فوق تخصص پوست در این باره به خبرنگار "بنیان" گفت: بیماری خود ایمنی بهجت (Behcet's disease) باعث التهاب عروق خونی در سرتاسر بدن می‌شود که شیوع آن یک در 10 هزار نفر است که در سنین 20 تا 30 سال بیشتر دیده می شود و در مردان شدیدتر از زنان بروز می کند.
وی با اشاره به اینکه این بیماری اندام‌های مختلف بدن از جمله پوست، چشم، دستگاه گوارش، مفاصل، قلب، دستگاه گردش خون، ریه و مغز و اعصاب را می‌تواند درگیر کند، خاطر نشان کرد: تنها عوامل ارثی در ابتلا به این بیماری نقش ندارند بلکه عوامل محیطی مانند زندگی در مديترانه‌ يا خاور دور و آلوده سازهای محیطی می تواند ریسک ابتلا به این بیماری را بالا ببرد.
سلول درمانی پنجره امید درمان بیماری بهجت
به گفته این متخصص پوست: بهجت جزو بيماری‌های نادر و قابل كنترل است که نه تنها درمان قطعی ندارد بلکه برای درمان آن با سلول های بنیادی نیز هیچگونه اقدام بالینی صورت نگرفته است و امید می رود درهای امید با علم نوین سلول درمانی و تحقیقات کنونی به روی مبتلایان به این بیماری گشوده شود.
دکتر شریف زاده با تاکید بر اینکه علایم این بیماری در افراد مختلف و ناحیه درگیر شده با این بیماری متفاوت است، تصریح کرد: يكی از مهم ترين علايم این بیماری زخم های آفتی در حفره دهان است که دردناک بوده و هر چند وقت یک بار بروز می کند و درگیری های چشمی، زخم های تناسلی ، التهاب در مفاصل بدن و واکنش های پوستی از دیگر علائم ابتلا به سندرم بهجت است.
این فوق تخصص پوستادامه داد: درگيری های چشمی می تواند از يک التهاب ساده عنبيه تا درگيری عصب بينايی و در نهايت كوری متغير باشد.

آفت های دهانی را جدی بگیرید
وی اذعان کرد: در مواردی كه بيماری خفيف و محدود به آفت های دهانی يا تناسلی باشد، از درمان های موضعی مانند پمادها و كرم های و در موارد شدید بیماری از درمان های خوراكی و تزريقی استفاده می شود.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: چون علائم بیماری بهجت می تواند شبیه بسیاری از بیماری ها باشد، ممکن است در مراحل اولیه تشخیص داده نشود اما اگر کسی در سال بیش از 3 بار به آفت ساده دهانی مبتلا شد و در کنار آن دو علامت از علایم بهجت را داشت ، باید به ابتلا به این بیماری شک کند.
او با اشاره به اینکه این بیماری مسری نیست، خاطر نشان کرد: از بروز این بیماری نمی توان پیشگیری کرد اما کنترل وزن و پیشگیری از چاقی ، حفظ رژیم غذایی متعادل و سرشار از سبزیجات و میوه‌های متنوع و پرهیز از مصرف زیاد قند و چربی می توان خطر ابتلا به این بیماری را کمرنگ کند.
این متخصص پوست اذعان کرد: برخی از غذاها از قبیل خرما، گردو، بادام‌زميني، کاکائو، شکلات و نارگيل در تشديد آفت‌های دهانی بیماران مبتلا به بهجت دخیل هستند.
وی در خصوص باردار شدن افراد مبتلا به این بیماری نیز افزود: اغلب زنان به نوع خفيف این بيماری مبتلا می شوند اگر تحت درمان باداروهای سركوب‌كننده ايمنی نیستند می توانند باردار شوند در غیر این صورت بارداری برای آنها خطرناک است.
 

ثبت امتیاز
نظرات
دوشنبه, 25 اردیبهشت,1396

پزشک مشاور

hamid@:
باسلام
اگرافت های مشاهده شده تنها محدود به ناحیه دهانی است و در سایر نقاط بدن دیده نمی شوند مشکل وجود بیماری بهجت نیست، ممکن است این علایم دلیل دیگری داشته باشد بنابراین جای نگرانی ندارد.

دوشنبه, 25 اردیبهشت,1396

hamid

سلام دخترم ۱۷سالشه حدود شش ماه هست که یک قسمت از دهانش افت کوچکی که مایع ابکی داخل هست میزنه .بدون درد .وخوش هم میترکه وخوب میشه.بعضی وقتها درهفته دو سه بار میزنه.گاهی هم درماه دو سه بار.چند پزشک رفتم گفتن هیچی نیست..خواهش راهنمایم کنید

دوشنبه, 25 اردیبهشت,1396

hamid

سلام دخترم ۱۷سالشه حدود شش ماه هست که یک قسمت از دهانش افت کوچکی که مایع ابکی داخل هست میزنه .بدون درد .وخوش هم میترکه وخوب میشه.بعضی وقتها درهفته دو سه بار میزنه.گاهی هم درماه دو سه بار.چند پزشک رفتم گفتن هیچی نیست..خواهش راهنمایم کنید

جمعه, 01 خرداد,1394

nseee

با سلام من الان 25سالمه و از ۲۱سالگی به طور مکرر آفت میزنم بعد و قبل پریود هر سه روز آفت.میزنم فقط در طی خونریزی آفت نمیزنم هر ماهم تبخال میزنم پاهامم درد میکنه احساس خستگی هم دارم

یکشنبه, 06 اردیبهشت,1394

خالق

باسلام <br />من 18سال است كه به بيماري آفت دهاني مكرر مبتلا هستم دكتراي زيادي رفتم ولي تابه نتيجه اي حاصل نشده طبق آزمايشات بهجت هم نيست .سنم 35 سال است لطفا راهنمايي كنيد

شنبه, 10 اسفند,1392

لیلا عرب

حسام عزیز <br />با سلام <br />هر آفتی به معنی ابتلا به بیماری بهجت نیست و علل گوناگونی مطرح است.چون آفت های شما عود کننده است لازم است بررسی شود.برای اطمینان خاطر به یک متخصص روماتولوژی مراجعه کنید.

جمعه, 09 اسفند,1392

حسام صمدنیا

سلام <br />من حسام صمدنیا 27 ساله از سنندج هستم.میخواستم بدونم در مورد بیماری بهجت آیا من رو هم شامل میشه یا نه؟مدت چند ساله حدودا 5 سال که به طور شدیدی فقط در ناحیه ای خاصی از زیر زبانم به صورت تناوبی هر سه هفته یکبار دچار آفت دهانی شدید میشم.و بعداز یک هفته خودش از بین میره.هرزگاهی هم مژه چشم راستم به صورت تیک زدن شروع به تکون خوردن میکنه که خیلی ناراحتم میکنه.آیا این جزء علایم این بیماری هست یا نه؟ <br />در کل درمانی برای این مشکلم هست یا نه؟مخصوصا آفت دهانیم که خیلی اذیتم میکنه <br />واقعا ممنون میشم که جوابم رو بدید.حسام صمدنیا <br />9/12/1392

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه