تاریخ انتشار: دوشنبه 18 آذر 1392
عدم تشخیص به موقع سرطان پستان غدد لنفاوی را مبتلا می کند
معاون مرکز انستیتو کانسر ایران

  عدم تشخیص به موقع سرطان پستان غدد لنفاوی را مبتلا می کند

معاون مرکز انستیتو کانسر ایران با بیان اینکه درصد بالایی از بیماران مبتلا به سرطان پستان با غده لنفاوی زیر بغل مثبت مراجعه می کنند گفت: مسلما وقتی با غده لنفاوی مثبت در یک بانو مواجه می شویم اولین فکری که می کنیم این است که منشا این غده پستان است.
امتیاز: Article Rating

دکتر رامش عمرانی پور با تاکید بر اینکه سرطان پستان شایع ترین سرطان بانوان در ایران است ادامه داد: تمام تلاش ما این است که این سرطان را در مرحله ای تشخیص دهیم که هنوز به صورت یک توده قابل لمس در نیامده و به غدد لنفاوی زیر بغل نرسیده باشد. به این امر تشخیص زودرس گفته می شود.
وی افزود: در این شرایط اگر سن بیمار پایین باشد با سونوگرافی و اگر سن بیمار بالا باشد با ماموگرافی و سونوگرافی غده لنفاوی را ارزیابی می کنیم.
معاون مرکز انستیتو کانسر ایران با بیان اینکه در معاینه معیارهایی مورد مانند میزان سفتی و اندازه توده مورد توجه قرار می گیرد گفت:در ماموگرافی در مورد پستان اطلاعات و در سونوگرافی در مورد زیر بغل اطلاعات به دست می آوریم.
این جراح پستان با بیان اینکه اگر بیماری سرطان پستان در یک فرد تایید شود، در اتاق عمل از رادیو اکتیو استفاده کرده و غده لنفاوی وی را خارج می کنیم افزود: غده در آزمایشگاه مورد بررسی قرار می گیرد تا تشخیص داده شود گرفتار است یا خیر. تمام تلاش ما این است که بیمارانی که غده لنفاوی آن ها درگیر نشده است، زیر بغل آن ها دستکاری نشود که در آینده با ورم دست و عوارض ناشی از این عمل مواجه نشوند و در عین حال کسانی که غده لنفاوی آن ها مثبت است تشخیص داده شوند وارد مراحل بعدی درمان می شوند.
بیش از 50% بیماران مبتلا به سرطان پستان دارای نود مثبت زیر بغل هستند
این جراح سرطان در پاسخ به این سوال که احتمال آسیب رساندن تومورهای سینه به غدد لنفاوی چقدر است گفت:وقتی سایز تومور سینه بالا می رود و به حالت توده در می آید  ، یعنی وقتی با عروق خونی ارتباط برقرار می کنند ممکن است به غدد لنفاوی آسیب برساند.
دکتر عمرانی پور ادامه داد: بستگی دارد بیماری در چه مرحله ای تشخیص داده شود.اگر توده غیر قابل لمس و کوچک  باشد و با ماموگرافی و سونوگرافی و با روش های تصویری تشخیص داده شود احتمال اینکه آسیب نرساند بالا است.اما در مجموع به رفتار تومور، سن مریض و سرعت تقسیم تومور بستگی دارد.اما در کشور ما بیش از 50% بیماران با نود مثبت زیر بغل هستند.
تاثیر تغییر طریقه زندگی در افزایش بروز سرطان پستان
دکتر عمرانی پور با تاکید بر اینکه علت واضح سرطان پستان مشخص نیست گفت: طریقه زندگی در به وجود آمدن سرطان پستان بسیار موثر است.فقط 10% از بیمارانی که مراجعه می کنند  ژنتیکی هستند و 90% بیماران هیچ استعداد فامیلی ندارند.
وی در پایان با اظهار تاسف درمورد اینکه سن سرطان پستان در ایران نسبت به کشورهای غربی پایین تر است و دلیل آن مشخص نیست گفت:ما بیمارانمان را نسبت به کشورهای غربی یک دهه زودتر ارزیابی می کنیم.برای مثال ماموگرافی اول را در 35 سالگی انجام می دهیم در صورتی که کشورهای آمریکا، کانادا و اروپا در سن 40 سالگی این کار را انجام می دهند.با این حال سن شیوع سرطان پستان در کشورهای غربی 60 سال به بالا و در کشور ما بین 45 سال تا 50 سال است.
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
ﺳﻪشنبه, 06 آبان,1393

mona

متاسفانه ما هم به دلیل اینکه از یک خانواده پزشکی هستیم با اعتماد کامل به این خانم دکتر مامانم رو به ایشون سپردیم ولی دریغ از اینکه ایشان فقط به پول فکر می کنند متاسفانه در طول پنج سالی که مادرم تحت نظر ایشون بود به خاطر برست کنسر که منجر به برداشته شدن یکی از سینه ها شده بود ایشان حتی یک بار هم معاینات کلی از مامانم به عمل نیاورد حتی دو دفعه اخر که مامانم رو برا معاینه بردم با اینکه دردهای موضعی مامانم ر به ایشون گفتم ایشان هیچ توجهی نکرده و هر بار فقط مامو و سونو از سینه می نوشتند غافل از اینکه بیماری متاستاز داده و کل بدن مامانم رو گرفته و حالا دکتر گفته تا شش ماه دیگر بیشتر نمی ماند من از جامعه پزشکی می خواهم که بدانند دست است که پول شیرین است اما نمی توان با آن جواب ضجه ها و اه دل های فرزندان یک مادر یا پدر داد به امید روزی که دردهای مادرم را در تن این خانم دکتر محترم ببینم . و از همین جا هم اعلام می کنم که حتما به پزشکی قانونی و نظام پزشکی شکایت خواهم کرد.

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه