تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 19 آذر 1392
افق های روشن استفاده از سلول درمانی در درمان تومورهای سر و گردن

  افق های روشن استفاده از سلول درمانی در درمان تومورهای سر و گردن

رئیس مرکز تحقیقات سرطان با اشاره به اینکه فرضیه استفاده از سلول درمانی دستیابی به سلول هایی است که در مرحله جنینی بنیان گذار یا سازنده اعضا بوده اند گفت:کاربرد این سلول ها در بازسازی مناطق تخریب شده، حذف شده یا برداشته شده به علت درمان های دیگر است.
امتیاز: Article Rating

رئیس مرکز تحقیقات سرطان در گفت و گو با بنیان از افق های روشن استفاده از سلول درمانی در درمان تومورهای سرطان خبر داد.
دکتر محمد علی محققی با اشاره به اینکه  فرضیه استفاده از سلول درمانی دستیابی به سلول هایی است که در مرحله جنینی بنیان گذار یا سازنده اعضا بوده اند  گفت:کاربرد این سلول ها در بازسازی مناطق تخریب شده، حذف شده یا برداشته شده به علت درمان های دیگر است.کاربرد سلول های بنیادی در سرطان های سر و گردن هنوز در مرحله تجربیات علمی است و کاربرد روتین درمانی نیست.اما افق های روشنی برای آینده ترسیم شده است.
فرایند بروز تومورهای سر و گردن

رئیس مرکز تحقیقات سرطان در ادامه توضیح داد: تومورهای گردن طیف وسیعی هستند.یک گروه از ضایعاتی  که به عنوان تومورهای سر و گردن طبقه بندی می شوند و حدود 7% از بدخیمی ها را تشخیص می دهند از نوع سلول های سنگ فرشی هستند که مخاط های راه های فوقانی تنفسی و مجاری فوقانی گوارشی  و سایر ساختارهایی که در منطقه سر و گردن متمرکز است را پوشش می دهند.در زمره معروف ترین آن ها سرطان های نواحی لب، حفره دهان، زبان، لوزه ها، فک، سینوس ها، غدد بزاقی ،هنجره، مری در قسمت فوقانی و سایر بیماری هایی است که در طبقه بیماری های فوقانی مجاری تنفسی و گوارشی قرار می گیرند.
وی با اشاره به اینکه از ویژگی های عمومی بیماری های ذکر شده این است که در یک منطقه تشریحی قرار دارند که از نظر غدد لنفاوی و مجاری لنفاوی بسیار قوی هستند گفت: متراکم ترین منطقه لنفاوی بدن گردن است که همه لنف مناطق فوقانی بدن را به سمت قلب هدایت می کند.بنابراین بدخیمی هایی که در مخاط های مناطق فوقانی تنفسی و گوارشی اتفاق می افتند خیلی سریع و در مراحل اولیه به غدد لنفاوی گردن انتشار پیدا می کنند.به همین دلیل در زمینه درمان آن ها ملاحظات مربوط به غدد لنفاوی باید در نظر گرفته شود.
دکتر محققی ادامه داد:از خصوصیات این منطقه خاص بدن این است که از بدو تولد و در طول عمر در معرض محرک های مختلف فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیک قرار دارد.برای مثل اولین تجربه بعد از حیات تنفس است و با اولین تنفس مجموعه ای از میکروارگانیزم هایی که در محیط  پراکنده هستند سرتاسر مخاط های این ناحیه را تحت تاثیر قرار می دهند.ت
وی افزود: جربه بعدی تغذیه  است.همرا با تغذیه طیف وسیعی از محرک های موجود در مواد غذایی منطقه ای که محل عبور مواد غذایی است را تحت پوشش قرار می دهند و به سرعت میکروفلورای طبیعی و در عین حال بسیار حجیم و متنوع  همه مخاط های  قسمت فوقانی گوارش و تنفس در این قسمت مستقر می شود. همه تجربیات بعدی و همه فعل و انفعالات حیاتی باعث می شود مرز اول ورود محرک ها تحت تاثیر قرار بگیرد 

رئیس مرکز تحقیقات سرطان با تاکید بر اینکه در بین محرک های فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیک طیفی شناخته شده است که آسیب رسان هستند و این آسیب ها به صور مختلف بروز پیدا می کنند و منشا بیماری های مختلفی هستند توضیح داد: جمعی از آسیب های شیمیایی، فیزیکی و با بیولوژیک باعث فرایندی مشهور در حیات تحت عنوان موتاسیون یا جهش می شوند. جهش پدیده رایج است که تحت تاثیر این عوامل محرک به وفور اتفاق می افتد.به ویژه در افرادی که  به علت سایر دلایل مانند نقص سیستم دفاعی بدن  و...استعداد  این تغییرات را بیشتر از افراد عادی دارند.
وی ادامه داد: جهش هایی که مکرر در طول عمر اتفاق می افتد با مکانیزم های طبیعی و دفاعی بدن اصلاح می شوند و باعث پیدایش بیماری نمی شوند.اما اگر مجموع محرک های بیماری زا و آثار ناشی از آن ها از مجموع توانمندی سیتم دفاعی بدن افزایش پیدا کند موجبات تشکیل یک کانون بیماری بد خیم در یکی از مناطق تشریحی سر و گردن می شود.که تدوین آن منجر می شود این اتفاقات به صورت علامت یک بیماری بروز پیدا کند.مانند توده، زخم،التهاب، خونریزی، تغییر رنگ،احساس درد، اشکال در فعالیت های طبیعی اعضا مانند بلع یا تنفس، تغییرات در صوت و... وقتی این علایم بروز کند مرحله پیشرفته ای از بیماری اتفاق افتاده است.
شناخت شیوه های درمانی تومورهای سر و گردن
دکتر محققی با تاکید بر اینکه جهت گیری تلاش های علمی پیدا کردن راه های موثر برای کنترل بیماری های پیشرفته و دست یابی به درمان های موثر بدون نقص های عضوی یا اختلال در فعالیت اعضا است گفت: تحولات درمانی آهسته و پیوسته اتفاق می افتد و موثر ترین درمان و محور درمان ها در محدوده سر و گردن اعمال جراحی است.
وی افزود: پیشرفت های زیادی در شیوه های درمان جراحی اتفاق افتاده که در مراکز درمانی جهان و ایران به کار گرفته می شود. هدف این شیوه ها این است که بیماری در منطقه اولیه و منطقه گسترش لنفاوی ریشه کن شده و از همه جهات به مرزهای سالم بافتی دسترسی پیدا شود و این امر مستلزم برداشتن حداقل منطقه باشد.استفاده از ابزار و فناوری های مختلف به این هدف کمک می کند.
رادیوتراپی و شیمی درمانی جهت درمان تومورهای سر و گردن
رئیس مرکز تحقیقات سرطان درباره روش های دیگر درمانی گفت: پرتو درمانی از روش های دیگر درمانی است.پرتو درمانی های منطقه سر و گردن با افزودن داروها یا موادی که با هدف حساس تر کردن بافت های هدف به پرتو های مورد استفاده تزریق شوند باعث شده تا کیفیت درمان ها ارتقا پیدا کرده و عوارض درمانی کاهش پیدا کند.در این حیطه هم اهداف درمانی متوجه روش هایی است که با موثرترین حالت نسبت به تخریب و از بین بردن بافت های بیمار اقدام و بافت های سالم حداقل اسیب را دریافت کنند.تکنیک های جدید رادیو تراپی، برای مثال رادیو تراپی های توام با شیمی درمانی در این زمینه قابل ذکر است.
وی ادامه داد:درمان های شیمیایی و دارو ها از دیگر روش های درمانی تومورهای سر و گردن است. از زمانی که شیمی درمانی در انسان به کار برده شد با عوارض وسیعی همراه بود که تلاش های جدید درمانی دستیابی به داروهایی است که به طور اختصاصی سلول های بیمار را هدف قرار دهند و با عوارض کم تر نتایج بهتری را به دنبال داشته باشند.کارآزمایی های متعدد بالینی در حوزه تومور های  سر و گردن در مراکز معتبر دنیا از جمله ایران در دست انجام است.
وی در پایان به اصلاح ژنتیکی اشاره کرد و افزود:درمان ها از هر نوع که باشند عواقب و عوارضی را به دنبال دارند.یکی از این عوارض نقص های عضوی است.در مقوله درمان های بیولوژیک تلاش بر این است که شیوه هایی شناخته شود که یا اصلاح ژنیتیکی در موضع انجام شود و بدون نیاز به برداشتن بخشی از یک عضوی که برای نیازهای حیاتی ضرورت دارد  بیماری از بدن حذف شود و با آانچه باقی می ماند در مفاهیم سلولی و مولکولی سلول ها ، مولکول ها و ژن های سالمی باشند.
پایان مطلب/
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه