تاریخ انتشار: چهارشنبه 20 آذر 1392
استرس علائم پسوریازیس را افزایش می دهد
یک متخصص پوست

  استرس علائم پسوریازیس را افزایش می دهد

یک متخصص پوست گفت: پسوریازیس معمولا در دهه دوم زندگی شروع می شود که درمان سریع ندارد و تنها با دارو می توان آن را کنترل کرد . تشدید علائم آن با استرس رابطه مستقیم دارد از این رو بهتر است مبتلایان به این بیماری شرایط روحی و روانی سالم و مطلوبی داشته باشند.
امتیاز: Article Rating

دکتر شاهین آقایانی متخصص پوست در گفتگو با خبرنگار "بنیان" افزود: پسوریازیس بیماری پوستی مزمنی است که معمولا با ضایعه‌های پوستی بە صورت تکه های قرمز و ملتهب که روی آن پوشش سفید یا پوسته پوسته است، دیده می‌شود.
وی با اشاره به اینکه پوست سر، آرنج و پشت بدن بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند،خاطر نشان کرد: این بیماری با معاينه بالينی تشخيص داده می شود که بر روی پوست تاول چرکی همراه با تب، درد عضلانی و خستگی ایجاد می شود.
او با تاکید بر اینکه تعداد مبتلایان به این بیماری در دنیا بین 2 تا 3 درصد و در ایران به طور متوسط 2 درصد جمعیت کشور است، تصریح کرد: این بیماری درمان سریعی ندارد، اما با استفاده از داروهای مختلف می‌توان آن را کنترل نمود و در حال حاضر استفاده از اشعه ماورای بنفش توسط متخصص پوست به عنوان درمان پسوریازیس متوسط تا شدید به کار می رود.
آقایانی با اشاره به اینکه روش درمان در هر فرد بسته به سن، جنس، شغل و وسعت بيماری متفاوت خواهد بود، ادامه داد: برای درمان پسوریازیس درمان های جایگزین از قبیل رژیم های غذایی مخصوص، کرم ها، مکمل های غذایی و گیاهی از قبیل روغن ماهی و استفاده از اسیدهای چرب امگا 3 را به کار می برند.
وی اذعان کرد: زندگی در منطقه ای با آب و هوای گرم، حفظ بهداشت مطلوب پوست با حمام گرفتن روزانه مهم ، اجتناب از آسیب دیدن پوست،جلوگیری از خشکی پوست، در معرض نور آفتاب قرار گرفتن، عدم استفاده از مواد بهداشتی معطر، اجتناب از کشیدن سیگار و داشتن یک برنامه غذایی سالم به بالا بردن سطح زندگی افراد مبتلا به این بیماری کمک می کند.
پسوریازیس ارثی است
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه پسوریازیس مسری نیست،اظهار کرد: علت اصلی این بیماری هنوز مشخص نیست، اما مطالعات نشان داده عوامل ارثی و اشکالاتی در سیستم ایمنی بدن در بروز این بیماری دخیل هستند.
آقایانی افزود: ابتلا به عفونت مانند سرماخوردگی یا گلودرد چرکی،ابتلا به بیماری که دستگاه ایمنی بدن را تضعیف کند،استرس‌های روحی، مصرف سیگار،قرار گرفتن در معرض سرما و مصرف برخی داروها از عوامل تشدید کننده این بیماری هستند.
او گفت: در خانم‌ها شدت بیماری در طی بارداری کاهش می‌یابد و اگر تنها یكی از والدین به بیماری دچار باشند، احتمال ابتلای فرزندشان كمتر از ده درصد اما اگر هر دوی والدین مبتلا به پسوزیازیس باشند تا 40 درصد ریسک ابتلای فرزندشان به بیماری افزایش می یابد.
این متخصص پوست تصریح کرد: پسوریازیس انواع مختلفی دارد که یکی از انواع آن پسوریازیس ناخنی است که به شکل جدا شدن ناخن از بستر و و پوسته پوسته شدن آن و ایجاد لکه های روغنی بر روی ناخن نمایان می شود.
وی در خصوص سلول درمانی این بیماری گفت: سلولهای بنیادی در همه بافت های بدن وجود دارند و توانایی تبدیل به سلولهای تخصص یافته همان بافت را دارا هستند که نوید درمان بسیاری از بیماری ها را داشته اند.
آقایانی در خاتمه گفت: در برخی از مشکلات و بیماری های پوستی مانند ویتیلیگو، از این علم نوین استفاده شده و نتایج قابل قبولی را نیز به همراه داشته است . اما یکی از اهداف مرکز تحقیقات پوست و سلول های بنیادی استفاده از جدیدترین و بهترین روشهای درمانی روز دنیا در درمان ضایعات پوستی است که متاسفانه هنوز برای درمان پسوریازیس اقدامی صورت نگرفته است.

پایان مطلب/
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه