تاریخ انتشار: چهارشنبه 27 آذر 1392
کمک به بهبود شکنندگی استخوان در نوزادان با پیوند سلول های بنیادی جنینی

  کمک به بهبود شکنندگی استخوان در نوزادان با پیوند سلول های بنیادی جنینی

پیوند سلول های بنیادی به جنین یا نوزاد مبتلا به بیماری مادرزدای ایمپرفکتا می تواند نه تنها موجب بهبود شکستگی شود بلکه می تواند رشد طبیعی را نیز در این کودکان القا کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، استخوان زایی ایمپرفکتا یک بیماری استخوانی مادرزادی است که  منجر به توقف رشد و شکستگی های دردناک مکرر می شود. اسکن های اولتراسوند می تواند شکستگی های را از پیش در جنین نشان دهد و اینک یک تیم تحقیقاتی مرکب از محققین سوئدی، سنگاپوری و تایوانی دو بچه را در درون رحم با تزریق سلول های بنیادی تشکیل دهنده استخوان درمان کرده اند.

این بچه ها با سلول های بنیادی مزانشیمی تیمار شدند، سلول های بافت پیوندی که تشکیل شد می تواند بافت استخوانی را بهبود ببخشد. سلول های بنیادی از کبد افراد اهدا کننده گرفته شد و اگرچه از لحاظ ژنتیکی کاملا مطابقت وجود نداشت، هیچ گونه رد پیوندی صورت نگرفت و سلول ها به وسیله بدن فرد پذیرفته شد.

این مطالعه توصیف می کند که چگونه یک دختر که از شکستگی های متعدد رنج می برد و تا سن 8 سالگی مبتلا به اسکولیوز بود، محققین تصمیم گرفتند که به او سلول های بنیادی تازه از دهنده ای مشابه را پیوند کنند. ظرف دو سال نه تنها در این دختر شکستگی مشاهده نشد بلکه سرعت رشد وی نیز بهبود یافت. امروزه حتی وی می تواند در کلاس های ورزشی و فعالیت های گروهی بیشتری نیز مشارکت کند.

در تایوان بچه متولد نشده دیگری نیزکه به ایمپرفکتا مبتلا بود، پیوند سلول های بنیادی را دریافت کرد. این بچه نیز رشدی طبیعی و بدون شکستگی را تا سن یک سالگی دنبال کرد، تا این که به نظر رسید مجددا به سلول نیاز دارد و زمانی که به وی مجدد سلول پیوند شد رشد خود را از سر گرفت. این کودک بدون این که از هیچ گونه شکستگی رنج ببرد، شروع به راه رفتن کرد. امروزه او دختری چهار ساله و طبیعی است.

محققین بر این باور هستند که پیوند سلول های بنیادی در این بیماری می تواند بیماری را بهبود ببخشد و دیگر استخوان شکسته ای را در کودکان مشاهده نکردند و در هر دو آن ها سرعت رشد افزایش یافته بود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه