تاریخ انتشار: پنجشنبه 28 آذر 1392
پرینت سلول های چشم برای نخستین بار

  پرینت سلول های چشم برای نخستین بار

دانشمندان برای اولین بار موفق به پرینت سلول های گانگلیون و گلیای شبکیه چشم رت ها با استفاده ازتکنولوژی پرینتر جوهر افشان پیزوالکتریک شدند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، یک تیم تحقیقاتی در UK برای اولین بار از تکنولوژی  پرینت جوهرافشان جهت پرینت موفقیت آمیز سلول های برگرفته از چشم استفاده کردند. این پیشرفت غیرمنتظره می تواند منجر به تولید پیوندهای بافتی مصنوعی ساخته شده از انواع سلول های موجود در شبکیه چشم گردد و همچنین می تواند کمکی به درمان نابینایی باشد.
در حال حاضر این نتایج بسیار ابتدایی است و شواهدی از اصل این موضوع که پرینتر جوهرافشان می تواند جهت پرینت دو نوع از سلول های شبکیه رت های بالغ به نام های سلول های گانگلیون و گلیال استفاده گردد. نتایج نشان می دهد که سلول های پرینت شده سالم باقی می مانند و توانایی خود را در بقا و رشد در محیط کشت حفظ می کنند. به گفته دکتر Martin و دکتر Lorber، از بین رفتن سلول های عصبی در شبکیه در بسیاری از بیماری های کوری چشم مشاهده می شود. شبکیه یک ساختار پیچیده کاملأ سازمان یافته می باشد، جایی که آرایش دقیق سلول ها در ارتباط با یکدیگر برای عملکرد مؤثر بینایی حیاتی می باشد. در این مطالعه برای اولین بار نشان داده شد که سلول های مشتق شده از سیستم عصبی مرکزی بالغ، چشم، می تواند با استفاده از پرینتر جوهرافشان پیزوالکتریک پرینت شود. هدف از این مطالعه پیشرفت این تکتولوژی برای استفاده در ترمیم چشم در آینده می باشد.
توانایی آرایش سلول ها در یک الگو و ساختار کاملا تعریف شده اخیرأ با استفاده از پرینترهای سه بعدی در علوم پزشکی جهت ایجاد ساختارهایی بر پایه سلول افزایش یافته است.
در این مطالعه دانشمندان از وسیله پرینتر جوهرافشان پیزوالکتریک استفاده کردند که سلول ها را از میان یک پوزه با قطر کمتر از میلی متر زمانی که یک پالس الکتریکی خاص ایجاد شود، خارج می سازد. آنها همچنین از یک تکنولوژی ویدیویی با سرعت بالا نیز استفاده کردند تا فرآیند پرینت را ضبط کند و این پروسه را به دقت بهینه سازند. جهت پرینت صحیح یک مایع خصوصیات آن مانند ویسکوزیتی و کشش سطحی نیاز به تأیید برای محدوده بسیار باریکی از مقیاس ها دارد. اضافه کردن سلول ها به مایع خصوصیات آن را پیچیده می کند. پس از عمل پرینت باید تعداد سلول های زنده مورد بررسی قرار گیرد. سلول های مشتق شده از شبکیه رت ها، سلول های گانگلیونی بودند که اطلاعات را از چشم به قسمت مشخصی از مغز منتقل می کنند. سلول های گلیال نیز حمایت و حفاظت از نورون ها را به عهده دارند.
در آینده این مطالعه باید به پرینت سایر سلول های شبکیه گسترش یابد و بررسی شود که آیا فتورسپتورهای با حساسیت بالا می توانند به طور موفقیت آمیزی با این تکنولوژی پرینت شوند.
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه