تاریخ انتشار: شنبه 30 آذر 1392
کشف اهمیت چرخه سلولی با استفاده ار تحقیقات سلول های بنیادی

  کشف اهمیت چرخه سلولی با استفاده ار تحقیقات سلول های بنیادی

دانشمندان به نقش بیان ژن های تکوینی در کنترل چرخه سلولی و نهایتأ ایجاد جمعیت هتروژنی از سلول های بنیادی درآزمایشگاه پر بردند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، دانشمندان نگران مدت زمانی هستند که سلول های بنیادی در آزمایشگاه رشد و تولید انواع متفاوت سلولی می کنند. این مشکل سلول های بنیادی را بی اثرمی کند. اما مطالعه جدیدی در دانشگاه Georgia پیشنهاد کرد که آنها سلول های متفاوت نیستند، بلکه فقط بالغ تر از بقیه می باشند. دکتر Singh کشف کرد که هتروژن و یا متفاوت بودن سلول ها به طور گسترده توسط چرخه سلولی تعیین می شود و این می تواند دلیل وجود انواع مختلف سلولی در جمعیت سلول های بنیادی باشد.
 این عقیده که سلول های بنیادی هتروژن هستند و جمعیتی از سلول ها را می سازند که خیلی ایده آل نیست، از اواسط سال 2000 مطرح شد و دلیل آن مثل یک راز باقی ماند. سلول های بنیادی در هر ظرف کشت 1 تا 2 میلیون سلول ایجاد می کنند، بدلیل آنکه سلول ها برای بقای خود نیاز به اتصال به سلول های مجاور خود دارند. سلول های کنار یکدیگر ممکن است در مراحل متفاوت تکوینی باشند که آنها را به صورت انواع متفاوت سلولی نمایش می دهد.
پیوند سلول های بنیادی در ترمیم اندام های حیاتی به کار گرفته می شود. بیمارانی که از سکته قلبی رنج می برند به پیوند کاردیومیوسیت ها نیاز دارد، فرد مبتلا به دیابت ممکن است با پیوند سلول های پانکراس بهبود یابد و بیماران کبدی می توانند سلول های هپاتوسیت دریافت کنند. هدف، پیوند سلول های یکسان و یا جمعیت هموژن می باشد. تا کنون، محققین جمعیت هتروژنی از سلول ها را برای پیوند  در اختیارداشتند. یک سلول 18 تا 24 ساعت را در طی پروسه 4 مرحله ای چرخه سلولی میتوز طی می کند. با دانستن اهمیت چرخه سلولی و در نظر گرفتن تکوین ژن ها به نظر می رسد که این فرآیند باید درانواع بیماری ها و نیز اثرات داروها مورد بررسی قرار گیرد.
به گفته دکتر Singh از آنجاییکه بیان ژن ها بر چرخه سلولی اثر می گذارد، بنابراین توجه به اینکه یک سلول خاص در کدام مرحله از چرخه سلولی می باشد برای ارزیابی کارآیی داروها مهم می باشد.
از این نتایج می توان در تحقیقات سرطان ها نیز استفاده کرد. تفاوت ها در سلول های سرطانی ممکن است توسط این فرضیه توضیح داده شود. دستیابی به چگونگی کنترل مکانیسم تنوع سلولی توسط چرخه سلولی درتومورها برای بهبود درمان های سرطان ها می تواند حیاتی باشد.
پایان مطلب/
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه