تاریخ انتشار: یکشنبه 01 دی 1392
درمان  بیماری استخوان شکننده با سلول های بنیادی
پروسه درمان با تزریق به یک جنین 26 هفته آغاز شد؛

  درمان بیماری استخوان شکننده با سلول های بنیادی

پزشکان سوئیسی، سنگاپوری و تایوانی توانسته اند به طور موفقیت آمیز سلول های بنیادی را به منظور درمان استئوژنز ایمپرفکتا یا بیماری استخوان شکننده در یک جنین استفاده کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازwantchinatimes،یک مادر تایوانی متوجه شد که فرزند وی که هنوزمتولد نشده در هفته 26 بارداری طی تست های ژنتیکی و اولتراسوند دارای یک بیماری است. بازوهی و ران های جنین درون رحم مادر شکسته بود و یک حالت رول شده داشت.

از آن جایی که تایوان هنوز مطالعات سلول های بنیادی درون رحم را مورد تصویب قرار نداده بود، مادر به سنگاپور منتقل شد و در آن جا سلول های بنیادی مزانشیمی کشت داده شده به وسیله دانشمندان سوئیسی به درون سیاهرگ جنین 31 هفته تزریق شد. ظرف دو هفته شکستگی های جنین به جز در مورد ران راست بهبود یافت.

بعد از این که این دختر متولد شد، او آهسته تر از شرایط نرمال رشد می کرد. در سن یک سال و نیمی وی برای بار دوم مورد تیمار با سلول های بنیادی قرار گرفت. اینک او یک دختر پنج ساله است که می تواند آواز بخواند، برقصد و شبیه سایر کودکان بدود بدون این که هیچ گونه شکستگی دیگری را متحمل شود.

مزیت انتقال سلول های بنیادی به درون رحم این است که سیستم ایمنی جنین هنوز بالغ نیست و این بدین معنی است که او سلول های بنیادی اولیه را جزیی از خود محسوب می کند و درنتیجه انتقال ثانویه ای که صورت می گیرد نیز رد نمی شود.

موفقیت بدست آمده در مورد این دختر فصل جدیدی را در درمان های زنتیکی باز کرده است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
یکشنبه, 25 مهر,1400

رضا اسماعیلی

‌سلام وقت بخیر پسرم ازشش ماهگی استخون دست و پاهاش میشکنه الان۱۲ یالشه و حدوده۱۳ بار شکسته؟ دوتا پلاتین تو پاش داره یکی ساق پا یکی ران پا... دکتر بردم چندتا قرص داد.. ایا درمان داره؟ بیماری پسرم از نوع خفیف هست

یکشنبه, 09 آبان,1400

پزشک مشاور

با سلام متاسفانه برای این بیماری در ایران هنوز راه درمانی از طریق پیوند سلول های بنیادی انجام نمیشود.

پنجشنبه, 06 آبان,1395

Amir

با عرض سلام و خدا قوت بنده دارای یک نوزاد ۵۰روزه مبتلا به بیماری استئوژنز ایمپرفکتا هستم و دارای شکستگی در دو دستش است آیا میتوان با استفاده از سلولهای بنیادی درمان انجام داد ممنون میشوم اگر بنده را راهنمایی بفرمایید با تشکر

یکشنبه, 09 آبان,1400

پزشک مشاور

با سلام
همانطور که در خبر هم اعلام شده این انتقال سلول های بنیادی به درون رحم و در دوران جنینی بوده است.
چون سیستم ایمنی جنین هنوز بالغ نیست هم پذیرش و هم ترمیم سلول توسط بدن بالاتر است و مهمتر اینکه بدن سلول های بنیادی اولیه را جزیی از خود محسوب می کند و درنتیجه در تزریق های بعدی رد پیوندی صورت نمیگیرد. برای انجام عمل در دوره نوزادی هم بهتر است با این مرکز در کشور سنگاپور تماس بگیرید زیرا درایران این پیوند سلولی صورت نمیگیرد.

جمعه, 30 مرداد,1394

پزشک مشاور

Hossein@: <br />باسلام <br />دلایل مختلفی می تواند باعث درد دراین ناحیه شودازجمله شایعترین انهافتق دیسک بین مهره ای می باشدکه دردناشی ازفشارآن درناحیه مفصل ران احساس می شودولی لازم است که شما حتما به یک پزشک ارتوپدمراجعه فرمایید. <br /> <br />

جمعه, 30 مرداد,1394

Hossein

با سلام من چند سالی هست که در ناخیه استخوان ران پای چپم احساس درد میکنم به طوری که وقتی ورزش میکنم احساس درد ندارم ولی بعد از ورزش که بدنم سرد میشه درد دارم بیشتر مواقع هم نمیتونم تنها روی پای چپم وایسم ممنون میشم راهنمایم کنید چطوری درمان کنم؟

ﺳﻪشنبه, 09 تیر,1394

پزشک مشاور

میثم@: <br />باسلام <br />نه متاسفانه ، ولی طرح هایی وجود دارد که ازلحاظ ژنتیکی درحال بررسی این بیماری هستند اما هیچ گونه طرح سلول درمانی در این زمینه کار نشده است چون بیماری به خاطر عدم بیان ژن تولیدکننده کلاژن استخوان سازاست، ولی در زمینه جوش خوردگی استخوان های شکسته شده دراین مرکزخدمات تخصصی ارائه می شود.

دوشنبه, 08 تیر,1394

میثم پورمحمدی

با عرض سلام.اینجانب دارای یک فرزند مبتلا به بیماری استئوژنز ایمپرفکتا هستم که7سال سن دارد و8بار دچار شکستگی استخوان سر ران شده.ایادر ایران امکان درمان این بیماری با سلولهای بنیادی هست ؟ازشما عاجزانه تقاضا می کنم جواب سوال من رابدهید هر چه زودتر

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه