تاریخ انتشار: یکشنبه 09 بهمن 1390
توليد داروي نوتركيب جلوگيري از بروز سكته‌هاي مغزي و قلبي توسط محققان داخلی

  توليد داروي نوتركيب جلوگيري از بروز سكته‌هاي مغزي و قلبي توسط محققان داخلی

رئيس مركز تحقيقات گوارش و كبد دانشگاه علوم پزشكي تهران، در تشريح عملكرد اين مركز به توليد داروي هپاتيت B و C و داروي نوتركيب جلوگيري از بروز سكته‌هاي مغزي و قلبي اشاره كرد.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از ايسنا، دكتر رضا ملك‌زاده، در آستانه برگزاري جشنواره نوآوري در دانشگاه علوم پزشكي تهران كه اواخر بهمن ماه امسال برگزار و طي آن، نوآوري‌هاي دانشگاه ارايه شده و به بهترين آنها جوايزي تعلق مي‌گيرد، در مورد عملكرد مركز تحقيقات گوارش و كبد دانشگاه علوم پزشكي تهران اظهار كرد: يكي از اقدامات مهم و موثري كه با همكاري يك شركت دانش‌بنيان دانشگاه به ثمر رسانده‌ايم، تحقيق بر روي داروي «پگ اينتر فرون» است كه «براي بيماران هپاتيت B و C» استفاده مي‌شود كه مشابه نمونه خارجي آن بوده و قيمت دارو به 50 درصد كاهش يافته است، اين تحقيق حدود 5 سال طول كشيد و در حال حاضر اين دارو توسط پزشكان قابل استفاده است.

وي به تحقيقاتي در خصوص استفاده از سلول‌هاي بنيادي در درمان بيماري‌هاي كبدي اشاره و تصريح كرد: پس از 5 سال كار تحقيقاتي و چاپ 15 مقاله در اين زمينه به اين نتيجه رسيديم كه استفاده از اين سلول‌ها در درمان بيماري‌هاي كبدي اثر زيادي نداشته و روش مفيدي نيست، از اين رو بايد به دنبال روش‌هاي جديد ديگري در اين زمينه باشيم.

ملك‌زاده خاطرنشان كرد: براي اولين بار در دنيا توانستيم داروي تركيبي از قرص‌هاي «آسپرين، قرص پائين آورنده چربي و فشار خون» تهيه كنيم و با توجه به اين‌كه مهمترين علت مرگ ومير در ايران سكته‌هاي قلبي، مغزي و كبد چرب است، قرص تركيبي «پلي پيل» توانسته است جلوي 80 درصد بروز سكته‌هاي مغزي و قلبي را بگيرد و تحول عظيمي را در اين زمينه به وجود آورد، به طوري كه اين قرص نوتركيب براي انسان‌هاي 50 سال به بالا توصيه مي‌شود كه با خوردن آن بتواند از بروز سكته قلبي و مغزي جلوگيري كنند.

رئيس پژوهشكده گوارش و كبد دانشگاه علوم پزشكي تهران تصريح كرد: در گذشته تصور مي‌شد كه بيماري سيلياك بيماري نادري است، در صورتي كه براي نخستين بار در كشور مطالعاتي در اين زمينه انجام داديم كه نشان داد 700 هزار نفر در كشور به بيماري سيلياك مبتلا هستند كه 10 درصد اين تعداد يعني 70 هزار نفر آنها به شكل شديد و كشنده به اين بيماري مبتلا بودند.

ملك‌زاده خاطرنشان كرد: سيلياك نوعي بيماري گوارشي مزمن است كه در افراد حساس به گلوتن بروز مي‌كند، گلوتن نيز پروتئيني است كه در غلاتي نظير گندم، جو، جوي سياه و چاودار پيدا مي‌شود و با تاثير بر پرزهاي روده باعث كاهش جذب غذا و در نتيجه بروز غلاتهاي مختلف مي‌شود.

وي تاكيد كرد: تنها درمان بيماري سيلياك رژيم غذايي فاقد گلوتن براي تمام عمر است، مبتلايان به سيلياك لازم است بدانند كه با رعايت برنامه غذايي و حذف كامل غلات غير مجاز مي‌توانند به طور كامل بهبود پيدا كنند.

ملك‌زاده ارائه نوآوري‌ها را كار مشترك و جمعي دانست و بر لزوم بررسي و اعلام شفاف و دقيق نوآوري‌ها تاكيد كرد و افزود: با توجه به اين‌كه در آستانه روز نوآوري در دانشگاه هستيم، بايد مراكز و طرح‌هاي تحقيقاتي را دقيق بررسي كنيم و بودجه بيشتري به طرح‌هاي نوآورانه اختصاص دهيم.
ثبت امتیاز
نظرات
شنبه, 06 اسفند,1390

MORADPOOR

در مورد داروهای ژنتیکی نوترکیب اطلاع بدهید.

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه