تاریخ انتشار: شنبه 07 دی 1392
 مشکلات غدد منجر به کوتاهی قد کودکان می شود
یک فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان:

  مشکلات غدد منجر به کوتاهی قد کودکان می شود

یک فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان گفت: کم‌کاری تیروئید و مشکلات غدد از علل عمده تاخیر رشد استخوان کودکان بوده و بر قد آنها تاثیر دارد.
امتیاز: Article Rating

دکتر فرزانه عباسی در گفتگو با خبرنگار "بنیان" اظهار داشت : اگر چه میزان قد کودک تحت تاثیر عوامل ارثی و ژنتیکی است اما بیماری های مزمن مانند تيروئيد، هيپوفيز، غدد فوق کليه، کم خون، بيمار‌های عفونی، قلبی ، کليوی و مصرف برخی داروها در کودکی منجر به بروز کوتاهی قد در کودکان می شود.
وی خاطر نشان کرد: اگر یک کودک 4ساله میزان قدش به اندازه کودک دوساله باشد،نشان‌دهنده یک اختلال یا بیماری در کودک است که می تواند عامل عقب افتادن سن استخوانی نسبت به سن تقویمی کودک باشد.
عباسی تصریح کرد: تشخیص و اقدام برای درمان اختلالات هورمونی تیروئید در زمان مناسب نقش پررنگی در رفع علائم برگشت‌ناپذیر کودکان دارد و تا زمانی که کم‌کاری تیرویید به طور کامل درمان نشود تشخیص کمبود هورمون رشد، امکان‌پذیر نیست چون با کم‌کاری تیرویید، ترشح هورمون رشد از غده هیپوفیز، کاهش می‌یابد.
وی عوارض تاخیر در تشخیص و درمان بعد از دو سالگی را غیرقابل برگشت عنوان کرد و گفت: تشخیص کم کاری تیروئید پس از دو سالگی، عوارض عصبی را برای فرد در بر خواهد داشت که به دنبال آن با وجود رشد فیزیکی طبیعی، فعالیت‌های عصبی را فرد را دچار مشکل می کند.
این فوق تخصص غدد کودکان افزود: افزایش قد در هر سنی متفاوت است اما به طور معمول کودکان بعد از 3 سالگی تا قبل از سن بلوغ، سالیانه 5 تا 6 سانتی‌متر رشد قدی دارند و کودکانی که دچار کم کاری تیروئید هستند، رشد آنها دچار اختلال شده و این افزایش قد را ندارند.
وی اذعان کرد: علت کم کاری تیروئید ناشناس است ولی شایعترین علت آن خوب تشکیل نشدن غده تیروئید و یا اینکه قرار گرفتن آن در جای غیرطبیعی است و تاخیر در درمان کم کاری تیروئید می تواند در کاهش بهره هوشی آنها نیز تاثیر داشته باشد.
او گفت: برای درمان کم کاری تیروئید، محققان بروکسل، سلول ها را به شکل بهینه و مناسبی دستکاری کردند به این شکل که فولیکول های کروی ، ید را به دام بیندازند و تا زمانی که به غلظت کافی برسد آن را حفظ کنند.
وی ادامه داد: محققان، سلول های بنیادی را از جنین موش گرفته و با استفاده از مهندسی ژنتیک دو پروتئین NKX2-1و PAX8 تولید شد که برای رشد این فولیکول ها ، سلول ها در معرض هورمون تیروتروپین قرار داده شد که موجب رشد سلول ها در ساختار سه بعدی شده و فولیکول های به دست آمده  شبیه آن چیزی است که در تیروئید سالم مشاهده می شود.
عباسی درخاتمه گفت: به دلیل نتایج امیدوار کننده در فاز نخست این کار که بافت رشد یافته جدید به موشهای مبتلا به کم کاری تیروئید پیوند زده شد ، مشاهده شده که 9 مورد از 10 مورد به طور کاملا بهبود یافتند.
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه