تاریخ انتشار: یکشنبه 15 دی 1392
داروی جدیدی برای اسکیزوفرنی

درمورد اسکیزوفرنی اطلاعات زیادی وجود ندارد. تشخیص بر اساس علایم صورت می گیرد. درمان های کنونی که شامل داروهای خاصی است در مورد نیمی از بیماران کاربرد ندارد و در طول زمان بی اثر می شوند.
 به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، به تازگی محققان کشف کرده اند که یک فرایند سلولی به نام autophagy در مغز افراد مبتلا به اسکیزوفرنی کاهش می یابد. این یافته ها پیشرفتی  در درک اسکیزوفرنی  محسوب می شود و می تواند منجر به آزمایشات تشخیصی جدید و درمان های دارویی نوین برای این بیماری شود. محققان می گویند مسیرهای مولکولی جدیدی را کشف کرده اند که در بیماری اسکیزوفرنی نقش دارند. با شناسایی و هدف قرار دادن پروتئین های موجود در این مسیر مولکولی ممکن است قادر به  تشخیص و درمان بیماری با روش های جدید و موثرتر شد.

autophagy فرایندی است که به کمک آن ترکیبات سلولی غیرکارآمد  و غیرمورد نیاز از بین برده می شود و فرایندی ضروری برای حفظ سلامت سلول به شمار می آید. زمانی که autophagy بلوکه شود می تواند منجر به مرگ سلولی شود. مطالعات متعددی بلوکه شدن autophagy  و مرگ سلول های مغزی دیده شده در بیماری اسکیزوفرنی را در ارتباط با هم نشان داده اند. مطالعه مذکور نیز به بررسی مرگ سلول های مغزناشی از بلوکه کردن autophagy پرداخته است. محققان با مطالعه RNA دریافته اند که در بیماران مذکور میزان پروتئین beclin 1   در بخشی از مغز به نام hippocampus که مرتبط به یادگیری و حافظه است، کاهش می یابد. beclin 1 در autophagy نقش مهمی  دارد. پژوهشگران می گویند با به کارگیری داروهایی که افزایش دهنده سطح beclin 1 هستند، autophagy مجددا آغاز خواهد شد. آن ها دریافته اند که سطح این پروتئین در خون بیماران طبیعی است و کمبود پروتئین تنها در hippocampus وجود دارد. آن ها همچنین افزایش پروتئین دیگری به نام activity-dependent neuroprotective protein یا ADNP را گزارش کرده اند. آن ها نشان داده اند که ADNP برای تشکیل و عملکرد مغز ضروری است. پژوهشگران معتقدند بدن سطح ADNP را افزایش می دهد تا بتواند زمانی که مقدار beclin 1 پایین است و autophagy کاهش یافته است ، از مغز حفاظت کند. بنابراین ADNP می تواند به عنوان بیومارکر در تشخیص این بیماری استفاده شود و با انجام یک آزمایش ساده خون بیماری اسکیزوفرنی تشخیص داده شود. آزمایشات قبلی محققان نشان داده است که ADNP با پروتئین دیگری به نام LC3 که در تنظیم autophagyدارای نقش است بر همکنش دارد.  پژوهشگران می گویند ممکن است این برهمکنش  در مکانیسمی که طی  آن ADNP. از مغز محافظت می کند، نقش داشته باشد. آن ها دارویی را طراحی و تولید کرده اند که توانسته است در مرحله دوم آزمایشات بالینی توانایی  بیماران اسکیزوفرنی را در انجام کارهای روزمره بهبود بخشند.  این دارو که NAP نام دارد  باعث افزایش autophagy در سلول های کشت داده شده نیز شده است. آزمایشات نشان داده است که این دارو بر همکنش ADNP و LC3 را تسهیل می کند.

ﺳﻪشنبه, 26 آبان,1394

پزشک مشاور

ناشناس@: <br />باسلام <br />فعلا تنها راه درمانی موثر مراجعه به یک روانپزشک و انجام مراحل روان درمانی است شاید اصلا مشکل اسکیزوفرنی نداشته باشدو باتوجه به صحبت های قبلی شما علایم عمه شما هم دلیل بروجود اسکیزوفرنی است ولی به طور حتم دچاریک اختلال روانی شده اندبهتر است نوع مشکل را پزشک تشخیص دهدشاید با طی کردن مراحل روان درمانی از این بیماری رها شوند.

ناشناس

سلام. <br /> <br />خواهر من مدتی هست به عالم و آدم بدبینه . <br />بین حرفهای دیگران دنبال نکته بر علیه خودش میگرده . <br />حرفهایی میزنه که از نظر بقیه کاملا بی معنی هست . <br />عمه ام اسکیزوفرنی داره .

پزشک مشاور

نسرین@: <br />باسلام <br />همانطور که درپاسخ هاس قبلی هم گفته شدهمه ی محققان شبانه روز درتلاشند که نه فقط این بیماری بلکه تمامی بیماری های قابل درمان درآینده ای نزدیک به فازکلینیکی و ارائه خدمات برسند،ولی برای رسیدن به این مرحله یکسری قانون هاو تاییدیه های جهانی نیز باید رعایت شود.

نسرین

سلام و خسته نباشید. خواهر بنده از بیماری اسکیزوفرنی رنج میبرد. مشقات زیادی میکشیم. بیمار خانواده را دشمن میداند. داروها را قطع میکند... زندگی ما فلج شده است اینقدر که غرق دردسرهای این بیمار هستیم... از مسولین خواهش میکنم بودجه تخصیص بدهند کارگروه تشکیل بدهند روی این بیماری کار کنند. امار جمعیتی بیماری کم نیست. از خداوند ارزوی سعادت برای پزشکان زحمت کش دارم. با تشکر

شنبه, 23 آبان,1394

پزشک مشاور

داوود @: <br />باسلام <br />بله کاملا حق باشماست ولی محققان ما تاجایی که بتوانند و امکانات فراهم باشد در اجرای طرح های تحقیقاتی کوتاهی نمی کنند خصوصا در زمینه علوم اعصاب،پیام شما حتما انتقال داده می شود.

جمعه, 22 آبان,1394

داوود

با سلام پدر من بیماری دوقطبی و خواهرم اسکیزوفرنی دارد. متاسفانه بعد از مدتی دارو درمانی قطع میکنند و بیماری عود میکند. چرا در این زمینه مراکز تحقیقاتی هم برای کشف داروهای جدید هم درمان قطعی بیماری کار و پژوهش نمیکنند. از هر ۱۰۰ نفر یک نفر مبتلا به این بیماریست پس پژوهش در این زمینه ضروری است.

یکشنبه, 31 خرداد,1394

پزشک مشاور

محمدحسن@:با سلام نه متاسفانه دراین زمینه تاکنون هیچ طرح تحقیقاتی انجام نشده است و استفاده از داروی جدید نیز بایدطبق نظرپزشک متخصص صورت گیرد، در موسسات تحقیقاتی خارج ازایران نیز طرح های تحقیقاتی برای درمان بیماری های ناشی از اسکیزوفرنی هنوز به مرحله درمانی نرسیده اند.

یکشنبه, 31 خرداد,1394

محمد حسن حمیدی نوا

با سلام من 35 سالمه از سال 78 دارو میخورم اما فقط 3 تا قرص بهم ساخته کپسول فلوکستین و پروپرانولول و بی پریدن برای سایکوز چیزی پیدا نشد لطفاً راهنمایی کنید .

پنجشنبه, 30 بهمن,1393

سما

دوشنبه, 12 خرداد,1393

لیلا عرب

حسن عزیز <br />با سلام <br />این داروها فعلا در مرحله تحقیقات است و برای آن که به عنوان درمان مطرح شود باید فازهای تحقیقاتی را بگذراند.درمان قطعی برای اسکیزوفرنی هنوز پیدا نشده است نه در ایران و نه در نقاط دیگر دنیا.

یکشنبه, 11 خرداد,1393

hasan

سلام میخواستم ببینم داروی درمان اسکیزوفرنی هنوز در مرحله ی تحقیقه؟؟؟کدامم کشور در این رابطه تحقیق میکنه ؟؟؟؟ چند وقت طول میکشه به ایران برسه؟؟؟ به نظرتون اگه مریض رو ببریم کشور دیگر درمان میشه ؟؟؟؟ <br />با تشکر

شنبه, 23 فروردین,1393

لیلا عرب

ژاله عزیز <br />با سلام <br />در این خصوص باید با متخصص روانپزشکی مشاوره کنید.